BMW atasi jualan Mercedes-Benz dan Audi di China

BMW atasi jualan Mercedes-Benz dan Audi di China

April merupakan bulan bertuah bagi BMW (dan MINI) di China; jenama itu mengatasi jumlah jualan kenderaan oleh Mercedes-Benz dan Audi, seperti dilaporkan Autonews.

Pada bulan sebelumnya, BMW berjaya menjual sebanyak 48,869 unit kenderaan, mewakili peningkatan sebanyak 39% secara tahunan. Sementara itu, Mercedes-Benz mengikuti hampir di belakang, dengan jualan sejumlah 47,627 unit (peningkatan 35%). Audi pula mencatatkan penurunan sebanyak 6.9%, dengan jumlah jualan 46,166 unit.

Laporan itu juga menyebut prestasi kurang baik Audi itu berpunca daripada ketidakupayaan syarikat itu untuk menyelesaikan pertelingkahan antara pengedarnya disebabkan rancangan untuk melancarkan rangkaian pengedaran baru di China. Ini menyebabkan pengedar Audi enggan memesan kenderaan baru.

Bagi angka semasa tahunan, empat bulan pertama 2017 menyaksikan serahan kenderaan BMW meningkat 18% kepada 191,697 unit. Syarikat itu mensasarkan pertumbuhan jualan yang memberangsangkan ini dengan menggandakan pengeluarannya di China kepada 600,000 kenderaan dalam tempoh lima tahun ke hadapan.

Di China, BMW memiliki kerjasama pengeluaran (agihan 50:50) dengan Brilliance China Automotive Holdings, dan merancang untuk menaik taraf kilangnya untuk menampung pengeluaran kenderaan elektrik, selari dengan permintaan di sana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required