Geely sah jadi rakan strategik, akan ada pegangan 49.9% dalam Proton – Lotus dilepaskan sepenuhnya

Geely sah jadi rakan strategik, akan ada pegangan 49.9% dalam Proton – Lotus dilepaskan sepenuhnya

Susulan daripada rangakaian berita yang tersebar sebelum ini berkaitan rakan strategik asing bagi Proton, Kumpulan DRB-Hicom tengahari ini mengadakan taklimat khas bagi media berhubung perkara itu. Seperti yang dilaporkan sebelum ini, kini sah Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd sudah memeterai perjanjian untuk menjadi rakan strategik berkenaan, sebentar tadi.

Bagaimanapun, ada kemaskini terhadap pegangan kepentingan berbanding yang dinyatakan sebelum ini, baik ke atas Proton mahupun Lotus sendiri. Bagi Proton, Geely akan mempunyai pegangan kepentingan sebanyak 49.9% hampir separuh daripada pegangan keseluruhannya.

Bagaimanapun, bagi Lotus, yang sebelum ini disebut-sebut akan diserahkan pegangannya dalam jumlah antara 50-75%, juga sedikit berbeza. Proton akan menjual keseluruhan pegangan ekuitinya dalam syarikat pembuat kereta dari Britain, Lotus, kepada Geely Holding, sekali gus menamatkan penglibatannya dalam segmen sports car. Namun, Geely akan mempunyai pegangan sebanyak 51% dalam Lotus, manakala 49% lagi menjadi pegangan Etika Automotive Sdn Bhd. Dengan ini, Lotus tidak lagi menjadi milik Proton.

Kedua-dua syarikat telah menandatangani perjanjian persefahaman itu hari ini, di Putrajaya serta disaksikan oleh Menteri Kewangan II, YB Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

Geely sah jadi rakan strategik, akan ada pegangan 49.9% dalam Proton – Lotus dilepaskan sepenuhnya

“Sememangnya hasrat kami adalah untuk menghidupkan semula jenama Proton di mata dunia. Ia merupakan kereta nasional yang pertama dan mempunyai sejarah selama 30 tahun. Perjanjian ini akan menjadi pemangkin yang dapat menjulang semula sebuah jenama yang dibanggakan oleh semua rakyat Malaysia ini,” kata Pengarah Urusan Kumpulan DRB-HICOM, Dato’ Sri Syed Faisal Albar.

Geely Holding, pemilik Volvo Car Corporation dan The London Taxi Company, merupakan antara pengeluar utama kenderaan penumpang China. Syarikat berkenaan memiliki operasi di seluruh dunia, merangkumi 16 kilang pembuatan, tujuh studio reka bentuk serta lima pusat penyelidikan & pembangunan (R&D). Usahasama dengan PROTON akan membolehkan Geely bertapak di pasaran ASEAN dan meningkatkan penglibatannya dalam industri pembuatan serta R&D serantau.

Kedua-dua pihak bakal menandatangani Perjanjian Muktamad dalam bulan Julai 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Norman on May 24, 2017 at 7:21 pm

    What a poor decision to sell lotus

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 3
    • Rikka on May 24, 2017 at 11:08 pm

      i don’t think so. Lotus’ loses has been wasting millions and millions of our money each year. Yes maybe its a good technological exchange at early stage, Proton should have take and learn everything from Lotus and cut ties as soon as possible.

      Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
    • Shahrul on May 29, 2017 at 9:38 am

      Till now there is no exchange tech come from lotus only acceleretion. Too big expense to own lotus for proton.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required