Geely bersetuju menjadi rakan kongsi strategik Proton, bakal pegang sebanyak 49% kepentingan – sumber

Geely bersetuju menjadi rakan kongsi strategik Proton, bakal pegang sebanyak 49% kepentingan – sumber

Masih panas lagi cerita mengenai Proton, malam tadi terdapat laporan yang menyatakan bahawa pengeluar kenderaan nasional tersebut telah diberikan dana tambahan sebanyak RM1.7 bilion untuk memulihkan kembali keadaan. Dana ini adalah tambahan kepada pinjaman sebanyak RM1.25 bilion yang telah diberikan pada tahun lepas.

Dalam masa yang sama pengeluar kenderaan terkemuka China, Zhejiang Geely Holding Group (Geely), yang menyuarakan hasrat untuk menarik diri sebagai pembida bagi menjadi rakan kongsi strategik Proton pada akhir Mac lalu, dikatakan telah membuat pusingan-U dan terkini telah dikhabarkan bersetuju untuk membeli kepentingan di dalam Proton.

Sumber yang diperoleh Reuters, memberitahu, Geely bakal memperoleh 49% kepentingan terbesar di dalam Proton.

Seperti mana yang pernah dilaporkan sebelum ini, Geely dikatakan berminat bekerjasama dengan syarikat pengeluar kenderaan nasional negara itu untuk membina SUV Lynk & Co 01 versi pemanduan sebelah kanan di kilang pemasangan Tanjung Malim sekiranya perjanjian tersebut termeterai. Penawaran tersebut turut melibatkan pasaran eksport ke beberapa buah negara lain termasuk UK dan Australia.

Malahan Geely mempunyai perancangan untuk memperkukuhkan kedudukan Proton ke tahap yang lebih tinggi bagi keseluruhan struktur. Terdapat sumber dari China pula memberitahu, Geely juga berminat mahu mendapatkan Lotus sebagai sebahagian daripada perjanjian tersebut.

Sekiranya perjanjian di antara Proton dan Geely benar-benar sah termeterai, ia akan memberikan pengeluar kenderaan China itu keupayaan untuk menembusi pasaran pemanduan sebelah kanan. Ada sumber menyatakan Geely turut berjanji untuk menyediakan teknologi terkini pada kenderaan yang dibangunkan oleh Volvo.

Proton dijangka bakal membuat taklimat khas mengenai perkara tersebut hari ini. Nantikan perkembangan selanjutnya bersama kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Silthice on May 24, 2017 at 11:11 am

    Kalau dalam 49% susahlah Geely nak campur tangan untuk memansuhkan vendor serta pekerja yang kurang dan tidak berkualiti/efisyen. Kecuali kerajaan jadikan pinjaman yang sebelum ini sebagai share supaya DRB Hicom bukan lagi pemegang saham tertinggi.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required