Geely sah tarik diri daripada bidaan terhadap Proton

Geely sah tarik diri daripada bidaan terhadap Proton

Persoalan tentang siapa yang berminat untuk menjadi rakan strategik Proton kelihatannya hanya akan tertumpu kepada satu syarikat sahaja. Menurut laporan South China Morning Post, Zhejiang Geely telah menarik diri daripada bidaannya untuk menjadi memiliki pegangan majoriti dalam Proton. Presiden Geely, An Conghui memaklumkan penerbitan itu hari ini bahawa syarikatnya sah menarik diri daripada perbincangan untuk menjadi rakan strategik Proton.

Laporan itu juga menyebut, An tidak mengulas lanjut tentang sebab tindakan itu, namun sebelum ini, Pengerusi syarikat itu, Li Shufu telah memberi isyarat bahawa Geely – yang disifatkn calon paling popular untuk urusniaga berkenaan – sedang merancang untuk menarik diri disebabkan Proton masih belum menetapkan pendiriannya terhadap kerjasama itu.

Pengumuman terbaru ini bermaksud kini hanya tinggal kumpulan PSA sebagai satu-satunya calon tunggal yang masih berminat ke atas Proton. Syarikat ini juga mengesahkan mereka telah menghantar proposal dan bidaannya, dn mengumumkan sedang berbincang dengan pengeluar kenderaan nasional itu.

Jika persetujuan terhadap usahasama ini terjalin, PSA berhasrat untuk menggunakan kemudahan yang dimiliki Proton untuk tujuan pengeluaran serta eksport, memperluas kehadiran jenama seliaannya di rantau Asia Tenggara.

Kerjasama antara Proton dan Geely, sekiranya dimeterai, akan memerikan pengeluar kenderaan China itu keupayaan untuk menembusi pasaran pemanduan sebelah kanan. Ada sumber menyatakan Geely turut berjanji untuk menyediakan teknologi terkini pada kenderaan yang dibangunkan oleh Volvo.

Awal hari ini juga, ada pengumuman menyatakan ada kemungkinan Proton akan mengikut jejak langkah Perodua dengan membenarkan rakan strategik asingnya memegang 51% pegangan dalam syarikat itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required