Beri pegangan ekuiti 51% kepada rakan strategik asing, Proton mungkin ikut hala tuju Perodua – Menteri

Beri pegangan ekuiti 51% kepada rakan strategik asing, Proton mungkin ikut hala tuju Perodua – Menteri

Semasa menjawab soalan Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen mengenai kewajaran penjualan 51 peratus ekuiti Proton kepada rakan strategik asing (FSP) serta implikasinya kepada masa depan syarikat berkenaan di Parlimen semalam, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Kedua Datuk Seri Ong Ka Chuan menjelaskan langkah berkenaan dapat melonjakkan syarikat tersebut di persada tempatan mahupun antarabangsa dan ia mungkin akan mengikut hala tuju yang diambil Perodua, menurut laporan Bernama.

“Proton mungkin akan mengikut hala tuju Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua), tetapi (ia) tidak semestinya sebegitu,” kata Ong dan menyatakan Perodua juga mempunyai Daihatsu sebagai rakan strategik dengan pegangan ekuiti sebanyak 51 peratus. “Daihatsu perlu memperolehi 51 peratus ekuiti itu kerana Perodua memerlukan pelaburan teknologi yang tinggi,” tambah Ong.

Beliau juga menggesa agar semua pihak bersabar kerana proses penilaian tersebut kini di fasa terakhir sebelum dapat dimuktamadkan pada separuh pertama 2017 dan pada peringkat ini, hal yang berkaitan dengan ekuiti masih lagi dibincangkan.

Sebelum ini, Ong pernah menyatakan bahawa langkah ini diambil untuk membantu Proton membangun secara lebih cekap dan setanding jenama besar dalam industri automobil dunia dan bukannya untuk menggadaikan aset negara. Ia dijangka dapat memberi manfaat kepada ekosistem industri automotif domestik.

Selain aspek perkongsian platform, kedua-dua pihak juga bakal berkongsi sumber untuk membangunkan produk baharu serta akan membuka ruang pasaran yang lebih luas kepada Proton, sekaligus membantu jualan serta eksport ke pasaran serantau.

Setakat ini dua syarikat asing dilihat sedang bersaing sengit untuk mendapatkan tempat sebagai FSP Proton iaitu Zhejiang Geely dari China dan juga PSA Group dari Perancis. Walau bagaimanapun, laporan awal bulan ini menyebut Geely berkemungkinan akan menarik diri dari bidaan ini atas sebab-sebab tertentu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required