Geely dan PSA tunjuk minat terhadap Proton; mahu pegangan majoriti di kilang Tanjung Malim – laporan

Geely dan PSA tunjuk minat terhadap Proton; mahu pegangan majoriti di kilang Tanjung Malim – laporan

Dengan Proton mensasarkan untuk mengumumkan rakan kongsi asing seawal April nanti, pihak-pihak yang berminat sedang giat mengusulkan cadangan masing-masing ketika. The Star melaporkan, dua syarikat besar dari luar sangat berminat dengan perkara itu; PSA Group dari Perancis dan Geely dari China. Setakat ini, syarikat China yang juga pemilik jenama Volvo itu mendahului. Tiada nama Renault dinyatakan kali ini.

Menurut sumber dari laporan berkenaan, kedua-dua pihak berkenaan sedang giat menjalankan kerja-kerja berkaitan di ibu pejabat Proton waktu ini. “Bagaimanapun, di antara keduanya, Geely cenderung menunjukkan lebih minat terhadap Proton. Wakil dari kedua-dua syarikat juga sedang sibuk menjalankan penilaian masing-masing ketika ini. Anda boleh lihat pegawai-pegawai dari Geely dan PSA di Proton hampir setiap hari,” jelas sumber yang tidak dinamakan itu.

Laporan itu juga menyatakan, kedua-dua PSA (Peugeot dan Citroen) dan Geely ingin memiliki 51% pegangan majoriti di kilang Proton, Tanjung Malim. Ini juga mungkin tidak akan menjadi penghalang, kerana kerajaan telah memberikan lampu hijau bagi pihak asing untuk memgawal pegangan dalam kilang berkenaan.

Kilang di Tanjung Malim berkenaan menjadi tarikan utama bagi mereka yang ingin mengukuhkan kedudukan dalam pasaran rantau ini. “Kilang berkenaan merupakan aset terbaik Proton. Mana-mana rakan teknikal bagi Proton selepas ini akan mempunyai akses terus kepada kilang berkenaan. Proton telah berada dalam pasaran sejak 1980an, ia tahu citarasa ASEAN,” jelas CEO Institute Automotif Malaysia (MAI), Datuk Madani Sahari.

Turut berlangsung di Proton kini ialah pertukaran kedudukan jawatan utama, mungkin sebagai persediaan bagi proses untuk menerima rakan teknikal asing berkenaan. Satu daripada kedudukan yang akan berubah melibatkan ketua pegawai teknikal, Abdul Rashid Musa, yang dipindahkan untuk mengetuai cabang jualan, Proton Edar. Beliau akan menggantikan Rohime Shafie, yang telah ditugaskan ke sebuah anak syarikat lain di bawah Proton. Pegawai teknikal baru nanti khabarnya akan dibawa masuk dari Lotus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required