Geely dedah rancangan mahu membeli saham Proton

Geely dedah rancangan mahu membeli saham Proton

Geely Automobile Holdings, syarikat China yang turut memiliki kepentingan dalam pembuatan kenderaan penumpang bagi Volvo, telah mendedahkan rancangan untuk membeli saham dalam Proton.

Menurut laporan yang disiarkan oleh South China Morning Post, Geely mahu menguasai 51% kepentingan di dalam Proton, apatah lagi dalam masa yang sama salah seorang pengarah eksekutif Geely, Lawrence Ang, berkata, pihaknya memang sedang giat mencari peluang untuk pengambilalihan syarikat luar negeri, tetapi dalam masa yang sama tidak menafikan mahupun mengiyakan tentang rancangan untuk membida saham Proton.

Geely yang berpusat di Hangzhou, China, turut bersaing dengan pengeluar kenderaan kedua terbesar Eropah, Groupe PSA, yang turut memiliki Peugeot dan Citroen, bagi membeli kepentingan di dalam Proton.

Penganalisis auto Sanford C. Bernstein yang berpusat di Hong Kong, Robin Zhu berpendapat seperti mana Toyota, Nissan dan Honda yang telah lama mendominasi pasaran Asia Tenggara, Geely juga dilihat sanggup berbelanja besar semata-mata mahu mendapatkan pegangan majoriti di dalam Proton.

Pada penghujung tahun lalu, Geely hanya mengesahkan pihaknya hanya berminat untuk mengadakan kerjasama teknologi sahaja dan bukannya pembelian ekuiti ketika terdapat ura-ura yang menyatakan syarikat China ini mahu mengambil alih Lotus.

Geely dilihat menunjukkan minat terhadap Proton apabila pengeluar kenderaan pertama Malaysia ini layak untuk membekalkan kenderaan bebas-cukai di mana-mana 10 negara di bawah Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara, termasuk Brunei, Kemboja, Indonesia, Singapura, Myanmar dan Filipina, dengan gabungan populasi seramai 623 juta orang.

Untuk rekod, Geely telah membeli kepentingan di dalam Volvo daripad Ford Motor Co. pada tahun 2010 dengan nilai berjumlah US$1.8 bilion. Malahan Geely turut memiliki Manganeze Bronze iaitu syarikat yang mengendalikan ‘black taxi’ di London.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Sigaraga on Feb 06, 2017 at 10:26 am

    Pasti berita yg benar. Jgn sampai slah fhm berlaku. Pegangan kilang di tangjung malim sahaja.

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required