PSA Group sasar Malaysia sebagai hab pengeluaran di Asia jika jadi rakan kongsi Proton – penganalisis

PSA Group sasar Malaysia sebagai hab pengeluaran di Asia jika jadi rakan kongsi Proton – penganalisis

PSA Group yang turut sama membida bagi mendapatkan tawaran perjanjian sebagai rakan strategik asing Proton, pengeluar kereta terkenal dari Perancis itu turut mensasarkan Malaysia sebagai pangkalan strategik dan hab pengeluaran di rantau Asia. Ini termasuklah bagi membangun dan mengeluarkan kenderaan baharu bagi pasaran global.

Menurut seorang penganalisis industri automotif global, PSA Group yang mengeluarkan kereta Peugeot dan Citroen, merancang untuk membuka pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) Asia. Ini bermakna jika mereka dapat bekerjasama dengan Proton, Malaysia sudah pasti akan mendapat manfaat dengan menjadi pusat R&D Asia PSA, laporan Bernama.

Oleh itu, usaha sama dengan rakan kongsi stategik asing akan membolehkan pengeluar kereta nasional itu berkembang ke peringkat global. Ketika ini, sebagai syarikat yang berdiri sendiri dan tidak menggunakan sepenuhnya kapasiti pengeluaran bagi dua kilangnya, adalah mustahil untuk Proton mencapai ekonomi skala besar bagi bersaing dalam pasaran global.

PSA Group sasar Malaysia sebagai hab pengeluaran di Asia jika jadi rakan kongsi Proton – penganalisis

Dalam masa yang sama, Proton memerlukan kepakaran serta dana untuk program R&D bagi membolehkannya bersaing dengan jenama kereta global sama ada di dalam negara atau seberang laut kerana ia masih berada di peringkat bawah dalam teknologi automotif tempatan. Ini kerana kos R&D boleh mencecah berbilion ringgit dan Proton tidak mampu untuk melaksanakannya secara sendirian.

Sebagai contoh, kos pembangunan hanya satu model, Proton Iriz bernilai RM600 juta dan ini tidak termasuk pemasaran, pengedaran dan kos lain yang berkaitan. Untuk mendapatkan kembali kos pembangunan sebanyak RM600 juta itu, iaitu kira-kira RM60,000 seunit, Proton perlu menjual 10,000 kereta Iriz, kata sumber tersebut.

Penggiat lain dalam industri seperti Honda dan Toyota, mampu untuk menyebarkan kos mereka kepada berjuta-juta kereta kerana kereta mereka dijual di seluruh dunia. “Oleh itu, kos berkenaan disebarkan dengan volum yang tinggi di banyak negara,” kata sumber berkenaan.

Minggu lalu, Geely juga dikatakan bakal menawarkan Proton teknologi kenderaan terbaharunya yang dibina bersama Volvo sebagai sebahagian tawaran berkenaan. Ini termasuk teknologi yang digunakan untuk membina sedan GC9 dan SUV Boyue keluaran jenama berkenaan, dan juga teknologi kenderaan kompak yang dibangunkan bersama Volvo.

PSA Group sasar Malaysia sebagai hab pengeluaran di Asia jika jadi rakan kongsi Proton – penganalisis

Teknologi yang dimaksudkan berkemungkinan besar termasuk platform baharu Compact Modular Architecture (CMA) yang dijadikan asas bagi pembinaan model siri-40 Volvo seperti Volvo XC40 yang bakal diperkenalkan tahun ini, dan juga model-model Geely yang lain. Platform baharu berkenaan direka bagi membolehkan unit janakuasa elektrik dipadankan padanya, di mana unit janakuasa hibrid T5 Twin Engine memang dibina khas untuknya.

Kata sumber terbabit itu lagi, adalah jelas untuk Proton menjalin usaha sama dengan rakan kongsi strategik asing jika ia ingin berjaya.

“Satu cara untuk melakukannya ialah dengan bekerjasama dengan syarikat auto besar, di mana setakat 15 Februari lepas, satu daripadanya telah menyerahkan bidaan mereka kepada Proton untuk menjalin hubungan jangka panjang yang akan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak, katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required