Proton terima lagi RM1.7 bilion daripada kerajaan?

Proton terima lagi RM1.7 bilion daripada kerajaan?

Seperti yang pernah kami laporkan dalam prestasi jualan kenderaan di Malaysia pada bulan April, prestasi Proton dilihat semakin menurun, dan kini berada di tangga keempat di bawah Perodua, Honda dan Toyota. Jumlah jualan kenderaan mereka juga menurun sebanyak 454 unit, menjadi hanya 5,616 unit, berbanding 6,070 unit yang dicatat pada bulan Mac, yang mana juga pada bulan itu, Proton berada di tangga ketiga.

Walaupun sebenarnya memang secara keseluruhannya jualan kenderaan pada bulan April menurun sebanyak 20%, prestasi Proton dilihat semakin membimbangkan, dengan jumlah perkongsian pasaran mereka dalam suku pertama tahun 2017 cuma 13.8%, berbanding Perodua yang menguasai 35.7% dan Honda 19.4%.

Menurut satu sumber yang memberitahu TheEdge Markets, pengeluar kenderaan nasional itu nampaknya telah diberikan dana tambahan sebanyak RM1.7 bilion untuk memulihkan kembali keadaan. Dana ini adalah tambahan kepada pinjaman sebanyak RM1.25 bilion yang telah diberikan pada tahun lepas.

“Wang daripada pinjaman tahun lepas telah digunakan sepenuhnya untuk membayar vendor. Tetapi, jualan Proton masih tidak bertambah baik, walaupun pelbagai langkah pemasaran telah dilakukan secara agresif untuk kenderaan baru mereka. Ia memerlukan lebih bantuan daripada kerajaan,” kata seorang eksekutif yang berpengetahuan dalam bidang itu kepada TheEdge Markets.

Proton terima lagi RM1.7 bilion daripada kerajaan?

Boleh difahami bahawa Proton tidak akan mengeluarkan kesemua wang ini sekaligus. Tetapi, ia sepatutnya boleh digunakan kembali sehinggalah syarikat induknya iaitu DRB-Hicom Bhd berjaya mendapatkan rakan kongsi strategik, yang mana kini adalah perlumbaan antara dua pihak iaitu Geely Automobile dari China dan Groupe PSA dari Perancis.

Masalah dengan Proton adalah ia meletakkan pesanan yang tinggi kepada vendor. Tanpa mengira jumlah jualan, Proton perlu membayar vendor jumlah yang telah ditetapkan lebih awal berdasarkan sasaran jualan yang telah dipersetujui sebelum ini.

Aturan ini membolehkan vendor mendapat insentif awal untuk melabur kepada pembelian mesin yang diperlukan untuk mengeluarkan model baru, tanpa perlu risau berkenaan risiko jumlah jualan yang tidak bagus. Oleh itu, secara tidak langsung, dana dari kerajaan ini akan membantu vendor Proton mendapat bayaran dalam masa yang ditetapkan tahun ini.

Walaubagaimanapun, Proton bukan berhutang dengan vendor sahaja. Bagi tahun kewangan 2016 yang berakhir pada 31 Mac, Proton mempunyai tunai RM340 juta, berbanding bayaran balik RM260 juta yang perlu dibayar pada tempoh itu. Bayaran ini adalah sebahagian daripada pinjaman Islamik RM840 juta yang diambil.

Satu lagi bayaran sebanyak RM260 juta juga akan tamat tempoh tahun ini, dan berdasarkan akaun lepas, aliran tunai Proton akan menjadi lebih tegang demi menyokong kos operasi semasa serta komitmen terhadap hutang yang ada tanpa sebarang bantuan.

KEMASKINI: Di dalam perkembangan terbaru hari ini (24 Mei 2017), Geely dilaporkan akan memiliki pegangan sebanyak 49% dalam Proton. Ini diikuti juga dengan pegangan kepentingan terbesar di dalam Lotus, jangkaannya kira-kira 50-75%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required