MAA: Jualan kenderaan bulan April 2017 turun 20%

MAA: Jualan kenderaan bulan April 2017 turun 20%

Jualan kenderaan di Malaysia umpama roller coaster, ada turun naiknya. Dua bulan pertama 2017 iaitu Januari dan Februari mencatatkan penyusutan, masing-masing 31% dan 5%, namun pada bulan Mac pula ia menunjukkan peningkatan iaitu mencecah 26.5%.

Namun demikian, April 2017 pula turut menyaksikan penyusutan sebanyak 20% berbanding bulan sebelumnya, mengikut data yang dikeluarkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA).

Sejumlah 42,746 unit kenderaan telah didaftarkan pada April, namun ia dilihat menurun sebanyak 10,971 unit atau 20.4% berbanding pada Mac 2017 (53,717 unit). Walau bagaimana pun, ia mendahului rekod pada tempoh yang sama pada Mac 2016, sebanyak 544 unit. Pun begitu, jualan tahunan sehingga ke tarikh tersebut menunjukkan angka jualan mencecah 183,586 unit untuk 2017, mendahului sebanyak 10,122 unit, atau hampir 6% lebih tinggi bagi empat bulan pertama yang sama pada tahun lalu.

MAA dalam kenyataannya berkata, jualan yang agak perlahan ini disumbangkan oleh beberapa faktor. Ini termasuklah penghantaran dalam keadaan tergesa-gesa oleh syarikat pengeluar kenderaan yang tahun kewangannya berakhir pada 31 Mac, dan juga perubahan struktur cukai eksais bagi SUV/4X4, yang kemudiannya dikembalikan ke kadar biasa. Bukan itu sahaja, kelulusan pembiayaan pinjaman yang agak ketat oleh pihak bank turut menjadi faktor penyumbang.

Bagi jualan bulan Mei 2017 pula, MAA menjangkakan ia akan lebih kurang sama dengan bulan sebelumnya, di mana pelanggan akan mengalami kesukaran untuk mendapatkan pembiayaan pinjaman bagi membeli kenderaan baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required