Proton dijangka mengalami kerugian sehingga RM1 bilion tahun ini jika tidak distruktur semula – PM

Proton dijangka mengalami kerugian sehingga RM1 bilion tahun ini jika tidak distruktur semula – PM

Isu Proton masih hangat diperkatakan, malah ada pihak yang menuduh keputusan kerajaan untuk mencarikan rakan kongsi strategik asing (FSP) bagi syarikat automotif nasional itu sebagai ‘menjual aset negara’. Keputusan memilih Zhejiang Geely, sebagai FSP Proton, telah pun dibuat setelah syarikat automotif terkemuka dari China itu memenangi bidaan.

Menurut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, jika tidak distruktur semula, Proton dijangka akan mengalami kerugian sebanyak RM1 bilion pada tahun ini, laporan Bernama.

Perdana Menteri berkata pada tahun lepas misalnya, kerugian syarikat itu telah mencecah RM500 juta berikutan prestasi jualan yang tidak memberangsangkan iaitu sekitar 72,000 unit setahun dan 6,000 unit sebulan.

“Pada tahun lepas kerajaan bantu dengan memberi pinjaman mudah RM1.5 bilion. Tahun ini minta lagi (daripada kerajaan untuk) R&D pula RM1.1 bilion. Ini duit rakyat yang kita gunakan untuk selamatkan Proton kerana 60,000 orang bergantung rezeki dengan Proton, jadi berapa lama lagi kita perlu beri,” kata Najib.

Proton dijangka mengalami kerugian sehingga RM1 bilion tahun ini jika tidak distruktur semula – PM

Malah beliau menegaskan, penstrukturan semula Proton bukan keputusan yang berlandaskan emosi sebaliknya dilakukan atas dasar ‘hidup dan mati’ syarikat itu.

“Kita tak mahu perniagaan yang mati, perniagaan yang lumpuh, tetapi perniagaan yang untung. Kita tak boleh bangga dengan kereta nasional tetapi rugi berbilion-bilion. Kita lebih bangga dengan kereta nasional yang memberi untung serta faedah kepada kita. Apa yang penting adalah mesti menguruskan perniagaan sehingga membawa kepada keuntungan,” kata Najib.

Jelas Perdana Menteri, keputusan itu juga bukanlah berkisar kepada soal untuk mempertahankan 100% pegangan, sebaliknya adalah lebih baik untuk memiliki 51% kepentingan dengan turut meraih keuntungan.

Tambahnya lagi, dalam soal ini terdapat dua pilihan iaitu memiliki pegangan 100% tetapi rugi beratus-ratus juta atau pegangannya berkurangan namun mencatat keuntungan mencecah ratusan juta.

“Sebab itulah kita buat pilihan kedua iaitu lebih baik pegangan dikurangkan tetapi perniagaan kita (meraih) untung,” katanya.

Sehubungan itu, Najib menggesa rakyat untuk memahami rasional di sebalik isu berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required