Subaru atasi Audi bagi jualan kenderaan AWD global

Subaru atasi Audi bagi jualan kenderaan AWD global

Tahun kewangan antara April 2015 hingga April 2016, Subaru telah menjual sebanyak 965,892 unit kenderaan pacuan semua-roda (AWD), iaitu merangkumi 15.2% bagi keseluruhan pasaran global, sekaligus meletakkan jenama dari Jepun ini mendahului Audi, menurut laporan Autocar. Jaguar Land Rover pula menduduki tangga kelima di pasaran dunia dalam kategori yang sama.

Subaru Corporation, sebelum ini dikenali sebagai Fuji Heavy Industries memiliki pelbagai cabang perniagaan, termasuklah 94% daripada pendapatannya datang dari bahagian automotif, dan 4.7% pula dari bahagian aero angkasa. Di Amerika Syarikat yang merupakan pasaran paling penting buat Subaru, ia meliputi 60% angka bagi jualan seluruh global.

Secara domestik, Subaru dikenali dengan pengeluaran kei car, termasuk Subaru 360. Kemudian syarikat ini mengeluarkan kenderaan pacuan semua-rodanya yang pertama iaitu station wagon Subaru Leone, yang kemudiannya menjadi kenderaan pacuan semua-roda terbaik dunia dan diikuti dengan model yang cukup popular iaitu Subaru Legacy sedan dan wagon pada tahun 1989.

Subaru atasi Audi bagi jualan kenderaan AWD global

Walau bagaimana pun, jenama ini kurang menyerlah di Eropah dengan hanya 50,000 unit kenderaan setahun, iaitu kurang daripada pencapaian bagi pasaran USA dalam sebulan. Manakala di United Kingdom pula, jualan tahunannya hanya di bawah 4,000 unit sahaja.

Di pasaran USA, jualannya melonjak pada tahun 2016, dengan sejumlah 615,000 unit. Subaru yang memiliki kilang di Indiana, memproduksikan sejumlah 400,000 unit sehingga hujung tahun ini, dan mensasarkan sebanyak 436,000 unit setahun pada 2019.

Kejayaan Subaru disumbangkan dengan barisan kenderaan bentangan AWD hingga ke normal, termasuk enjin boxer empat-silinder (sesetengah model dengan enam-silinder) dan satu platform untuk semua model dari XV hinggalah ke SUV tujuh-tempat duduk.

Subaru atasi Audi bagi jualan kenderaan AWD global

Lapan model Subaru dibangunkan dengan binaan asas yang sama, kini di bawah produksi bagi XV baharu dan Crosstrek, dengan SUV Ascent yang dijangka bakal diperkenalkan tahun hadapan, menurut laporan tersebut. Di mana model sedia ada akan mengadaptasi platform baharu dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Autocar juga membuat spekulasi bahawa Subaru bakal membina crossover janaan semua-elektrik dengan saiz yang sama seperti Forester menjelang 2021, menurut piawaian California yang mahukan syarikat ini menghasilkan kenderaan elektrik, iaitu piawaian yang lebih sama dengan beberapa kawasan di USA. Model crossover EV berkenaan dijangka akan menggunakan platform sedia ada.

Di bawah Pelan Perancangan 2020 Subaru, syarikat ini turut menyasarkan mampu memproduksi lebih daripada 1.2 juta unit kenderaan setahun dalam tempoh dekad ini berakhir, dan juga mahu menjadi “nombor satu dalam kepercayaan pelanggan” serta mendahului keberuntungan syarikat. Dalam tiga bulan terakhir 2016, keuntungan operasi dicatatkan melebihi £1 bilion (RM5.5 bilion), dengan margin keuntungan sebanyak 18.4%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required