Jadilah lebih bertanggungjawab di jalan raya – Lee

Jadilah lebih bertanggungjawab di jalan raya – Lee

Pengerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Tan Sri Lee Lam Thye, menyeru pengguna jalan raya supaya mengamal sikap yang baik dan bertanggungjawab ketika memandu atau menunggang kenderaan bagi membantu usaha kerajaan menurunkan kadar kemalangan yang tinggi ketika musim perayaan, laporan Bernama.

Katanya lagi, sikap yang baik dan betul ketika berada di jalan raya termasuklah mematuhi undang-undang serta tidak melakukan perkara yang boleh mengganggu tumpuan mereka atau pengguna jalan raya yang lain.

“Selain mematuhi undang-undang, pemandu dan penunggang perlu merancang dengan baik perjalanan pulang ke kampung dan juga kembali ke rumah selepas berhari raya. Mereka tidak sepatutnya meneruskan perjalanan jika rasa letih atau mengantuk,” katanya menerusi kenyataan yang dihantar kepada pihak media.

Lee yang juga Naib Pengerusi Kanan Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) berkata, pengguna jalan raya juga tidak boleh melakukan perkara yang boleh mengganggu tumpuan termasuk menggunakan telefon pintar untuk membaca atau menghantar mesej.

Jadilah lebih bertanggungjawab di jalan raya – Lee

“Ramai pengguna jalan raya masih tidak sedar perbuatan mereka bermain dengan telefon bimbit ketika dalam perjalanan boleh mengakibatkan kemalangan,”katanya.

Beliau berkata rakyat Malaysia perlu berazam untuk sama-sama menurunkan kadar kemalangan jalan raya dan tidak menjadi sebahagian statistik kemalangan sepanjang Op Selamat di musim perayaan ini.

“Mustahil untuk kita mencapai sifar kemalangan jalan raya namun kita boleh menurunkan jumlah kemalangan setiap tahun jika tahap kesedaran dan komitmen pengguna jalan raya dapat ditingkatkan,”katanya.

Lee berkata Op Selamat 11, yang berlangsung selama 15 hari bermula 18 Jun hingga 2 Julai, perlu menjadi pendorong kepada orang ramai untuk mempraktikkan sikap yang betul dan selamat di atas jalan raya.

“Operasi dan penguatkuasaan undang-undang dilaksanakan bukan untuk menyusahkan pengguna jalan raya tetapi perlu dilihat secara positif sebagai usaha untuk mendidik dan menimbulkan kesedaran mengenai keselamatan jalan raya dalam kalangan masyarakat,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required