Daihatsu Altis baharu sebenarnya adalah Toyota Camry Hybrid – hanya lencana ditukar, enjin juga sama

Daihatsu Altis baharu sebenarnya adalah Toyota Camry Hybrid – hanya lencana ditukar, enjin juga sama

Mungkin ada di antara anda yang tertanya mengapa Daihatsu menjual sebuah model yang sama dengan Toyota Camry di Jepun, tapi menggunakan nama Altis, yang merupakan salah satu model dalam keluarga Corolla. Sebenarnya, ia bukanlah sesuatu yang pelik kerana Daihatsu telah melakukannya sejak beberapa tahun dulu, bermula dengan Camry generasi keempat XV20 .

Seperti yang boleh dilihat, penampilan Daihatsu Altis ini tiada beza dengan Camry, kecuali lencana Daihatsu menggantikan logo Toyota. Rekaan bampar dengan bukaan udara luas di hadapan, serta bahagian dalam yang fokus kepada pemandu juga diambil daripada model Camry.

Enjin hibrid Daihatsu Altis juga adalah sama dengan Toyota Camry, bermula dengan unit empat silinder 2.5 liter D-4S direct-injection (sebahagian daripada keluarga enjin Dynamic Force) yang mampu menghasilkan 178 PS dan 221 Nm tork, dan digabungkan dengan motor elektrik 120 PS/ 202 Nm. Kuasa keseluruhan Daihatsu Altis adalah 211 PS.

Satu perkara yang pelik adalah Daihatsu menyatakan bahawa penggunaan bahan api Altis adalah 28.4 km/l, dan ini adalah jauh lebih rendah berbanding 33.4 km/l yang dicatat untuk Camry. Altis hanya ditawarkan dalam spesifikasi G pertengahan pada harga yang sama dengan Camry G iaitu 3,499,200 yen (RM131,600).

Barangan standard yang diberikan pada Altis adalah lampu utama, lampu kabus dan lampu belakang LED, rim aloi 17 inci, sistem kemasukan tanpa kunci, butang pemula, skrin paparan informasi tujuh inci, kemasan dalam fabrik, tempat duduk larasan elektrik, pengawal suhu automatik dual-zone dengan ionizer dan enam pembesar suara.

Daihatsu Altis baru ini juga didatangkan dengan pakej keselamatan Toyota Safety Sense P, yang termasuk brek kecemasan automatik dengan pengesan pejalan kaki, active cruise control, lane departure warning dengan kawalan stereng, rear cross traffic alert, intelligent clearance sonar dan rear cross traffic auto brake. Blind spot monitoring pula disediakan sebagai pilihan tambahan.


GALERI: Toyota Camry Hybrid pasaran Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required