Toyota Camry 2018 kini di pasaran Jepun – 33.4 km/l

Toyota Camry 2018 kini di pasaran Jepun – 33.4 km/l

Toyota Camry baharu kini telah pun mula dijual di pasaran Jepun, tampil dengan imej yang lebih menwan dan penjana kuasa hibrid generasi terkini. Kali ini, model yang dijual di sana adalah sama dengan model dalam pasaran Amerika Syarikat, dan tidak lagi dari versi kemasan krom yang dijual di Jepun bagi generasinya yang terdahulu.

Tidak seperti di Amerika Syarikat, model bagi pasaran Jepun hanya ditawarkan dengan varian hibrid dan menampilkan rekaan “mewah” yang lebih konservatif, berbanding versi sporty yang ditawarkan di USA. Walau bagaimana pun, penampilannya masih dianggap elegan, dengan bahagian hadapan yang dipadankan bersama gril bawah yang lebih lebar, bersama lampu utama bi-LED dan gril atas yang lebih langsing serta logo tiga-dimensi Toyota.

Sementara itu, bonet, dapra dan beltline yang direndahkan memberikan kesan terhadap pusat graviti yang lebih rendah, serta lekuk sisi yang lebih ketara serta garis bumbung yang juga lebih rendah. Lampu belakang LED pula melengkapkan gaya di bahagian itu.

Toyota Camry 2018 kini di pasaran Jepun – 33.4 km/l

Camry versi Jepun menerima lampu kabus tetapi tidak mengekalkan lampu kuning serta lampu tanda merah pada sisi belakangnya. Di bahagian kabinnya, rekaannya dikekalkan, lengkap dengan garisan khas yang membahagikan konsol tengah, navigasi dan kawalan suhu.

Toyota mendakwa, bonet, cowl dan beltline yang direndahkan turut menambah baik jarak penglihatan ke arah luar dan memberikan kesan yang lebih sporty, serta menambahkan ruang yang luas di dalamnya. Skrin navigasi, paparan utama berwarna dan paparan pelbagai-informasi turut disambungkan untuk memudahkan penggunaan dan penglihatan pemandu.

Camry baharu ini turut menggunakan Toyota New Global Architecture (TNGA) yang sama seperti Prius terkini. Platform ini memberikan keseimbangan berat yang lebih optima dan pusat graviti yang lebih rendah, sekaligus memberikan respons pengendalian lebih baik dan kestabilan dalam kelajuan tinggi.

Toyota Camry 2018 kini di pasaran Jepun – 33.4 km/l

Kerangkanya pula menggunakan bingkai berbentuk lingkaran dan diletakkan bersama kimpalan skru berteknologi tinggi bersama struktur badan yang dipertingkatkan ketegarannya. Keluli berketahanan tinggi juga digunakan bagi mengurangkan daya bebanan sekiranya kenderaan terlibat dengan kemalangan.

Tugas suspensi digalas oleh palang MacPherson untuk hadapan dan double wishbone untuk belakang serta roda stereng berkuasa elektrik untuk respons yang lebih baik. Bahagian enjin dilengkapi dengan empat pelekap secara hidraulik, pertama dari Toyota, yang mampu membantu mengurangkan bunyi dan getaran.

Ia dipadankan dengan enjin 2.5 liter Dynamic Force, suntikan terus dan VVT-iE (bagi Elektrik) untuk janaan lebih tinggi dan mengurangkan penggunaan minyak. Ia mampu menghamburkan kuasa sehingga 178 PS pada 5,700 rpm dan tork 221 Nm dari 3,600 hingga 5,200 rpm. Dipadankan pula dengan motor elektrik dengan kuasa tambahan 120 PS/202 Nm untuk menghasilkan keseluruhan output sejumlah 211 PS. Penggunaan bahan api pula dianggarkan sekitar 33.4 km per liter mengikut kitaran Japanese JC08.

Bukan itu sahaja, semua model ditampilkan dengan Toyota Safety Sense P, ini termasuk brek kecemasan sendiri dengan pengesan pejalan kaki, kawalan kelajuan aktif, amaran penukaran lorong dengan kawalan stereng, pemantauan titik buta dan kepekaan trafik lintasan belakang. Camry juga menjadi model pertama Toyota yang hadir dengan Brek Auto Trafik Lintasan Belakang.

Dijual pada harga bermula 3,294,000 yen (RM123,900) untuk varian asas X, meningkat sehingga 3,499,200 yen (RM131,600) untuk G. Manakala varian tertinggi bersama Pakej Kulit G yang menampilkan roda aloi 18-inci, paparan utama dan sistem navigasi T-Connect, dijual pada harga 4,195,800 yen (RM157,800).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required