Isu bekalan disk LKM akan segera diatasi – JPJ

Isu bekalan disk LKM akan segera diatasi – JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memberi jaminan akan menyelesaikan isu kekurangan bekalan disk Lesen Kenderaan Motor (LKM) secepat mungkin. Ini berikutan masalah yang dihadapi oleh para pengguna untuk memperbaharui LKM baru-baru ini.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh JPJ, gangguan bekalan LKM itu berpunca daripada kegagalan dan kerosakan mesin pencetak untuk mencetak nombor siri dan ciri-ciri keselamatan pada disk LKM. Kegagalan mesin pencetak ini berfungsi adalah disebabkan oleh kerosakan terhadap komponen utama mesin yang memerlukan kepakaran daripada pihak luar untuk melakukan kerja-kerja baik pulih. Disebabkan itu, stok LKM baharu tidak dapat dicetak dan menyebabkan syarikat pembekal tidak dapat membekalkan disk LKM kepada stor pusat di ibu pejabat JPJ.

Untuk mengatasinya, tindakan drastik telah diambil oleh syarikat pembekal untuk membuat cetakan dan pengeluaran disk LKM dalam skala yang besar bagi membolehkan bekalan disk LKM disalurkan kepada cawangan JPJ atau melalui ejen seperti Pos Malaysia dan MyEG.

Malah ibu pejabat JPJ dengan kerjasama pembekal dokumen disk LKM telah mengambil tindakan pantas menghantar bekalan sebanyak 20,000 disk LKM kepada JPJ Selangor sekali gus menyelesaikan masalah putus bekalan buat sementara waktu.

Selain itu, bekalan stok yang sama turut diagihkan di negeri lain dan ejen pemungut sebanyak 20,000 disk LKM termasuk JPJ Wilayah Kuala Lumpur. Sebanyak 40,000 disk LKM diedarkan kepada Pos Malaysia serta 5,000 kepada MyEG.

Menurut JPJ, dengan inisiatif dan pelan pemulihan yang diambil oleh syarikat pembekal, dianggarkan bekalan disk LKM sebanyak 50,000 keping sehari akan kembali seperti sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required