Jentera perlumbaan sebenar Acura NSX GT3 mula dijual untuk peringkat global – bermula RM2.6 juta

Jentera perlumbaan sebenar Acura NSX GT3 mula dijual untuk peringkat global – bermula RM2.6 juta

Acura NSX GT3 Race Car testing at Gingerman Raceway

Setelah mengharungi ujian litar sejauh lebih dari 80,000 km dan juga memenangi berberapa perlumbaan dalam kejohanan IMSA WeatherTech SportsCar, Honda NSX GT3 kini mula dijual untuk peringkat global bagi memulakan perlumbaan-perlumbaan diseluruh dunia untuk musim 2018.

Antara perlumbaan yang layak disertai oleh jentera ini berdasarkan undang-undang FIA adalah Siri Blancpain GT dan Nurburgring 24 Jam di Eropah, Siri Blancpain GT dan GT Asia, Super GT untuk kelas GT300 di Jepun, siri Kejohanan GT Australia dan juga Intercontinental GT Challenge.

Jentera ini menggunakan enjin yang diasaskan dari versi produksi 3.5 liter V6 turbo berkembar, dan dibina bersama di kilang enjin Honda Anna, Ohio, Amerika Syarikat. Ia masih menggunakan rekaan dan spesifikasi yang sama seperti enjin NSX produksi termasuk blok, kepala silinder, kelengkapan injap, aci engkol, omboh dan juga sistem pelinciran jenis takungan kering.

Berbanding NSX standard yang diberikan sistem pacuan semua roda yang turut melibatkan motor elektrik hibrid memacu roda hadapan, model perlumbaan sebenar ini hanya memacu roda belakang, dipadankan bersama kotak gear perlumbaan enam-kelajuan sequential. Keseluruhan proses pemasangan lengkap unit janakuasa ini bagaimanapun dilakukan di JAS Motorsport, Itali.

Bagi casis NSX GT3 ini pula, ia menerima struktur badan pelbagai-material dan juga rollcage jenis chrome-moly yang dikimpal menggunakan kimpalan jenis TIG. Seperti juga enjin, casis ini juga dibina bersama casis NSX produksi, dihasilkan di Performance Manufacturing Center (PMC) milik Honda yang terletak di Marysville, Ohio, Amerika Syarikat. Fasiliti berkenaan turut beroperasi sebagai bengkel pembaikkan NSX GT3 ini.

Selain dari membekalkan jentera lumba, Honda turut menawarkan sokongan lain kepada pelanggan termasuk komponen alat ganti dan servis, latihan teknikal serta perkhidmatan kejuruteraan. Untuk pelanggan yang berminat mendapatkan jentera-jentera perlumbaan ini, mereka boleh berhubung dengan Honda Performance Development (HPD) di Amerika Utara, JAS Motorsport di Eropah, Timur Tengah dan Asia. Manakala untuk Jepun, NSX GT3 diedarkan secara eksklusif oleh Mugen. Jentera yang dibina dengan badan diperbuat dari gentian karbon ini dijual pada harga bermula €465,000 (RM2.6 juta)

Untuk perlumbaan-perlumbaan di Amerika, NSX GT3 generasi baharu ini meneruskan legasi kecermelangan NSX generasi pertama di mana jentera berkenaan telah memenangi perlumbaan IMSA Camel Lights untuk tahun 1991, 1992 dan 1993 bagi kategori pengeluar dan pemandu. NSX generasi terdahulu juga telah memenangi gelaran untuk pengeluar, pemandu dan juga pasukan pada siri American LeMans 2009 dalam kategori LMP1 dan LMP2.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required