Produksi Honda NSX bakal bermula lewat April 2016

Carl Mason sits in the aligner chair during the wheel alignment

Pertama kali diperkenalkan dalam bentuk konsep di Detroit Motor Show 2012, dan hanya hadir dalam bentuk produksi akhir tahun lalu, Honda NSX terbaharu akhirnya dijadualkan akan mula diproduksi lewat April ini di Performance Manufacturing Center (PMC) yang terletak di Marysville, Ohio. Kereta sport tersebut akan dihantar kepada pelanggan sebaik sahaja ia siap dibina.

PMC yang dibina khas untuk memproduksi secara global supercar hibrid tersebut, dan merupakan fasiliti lengkap bagi membolehkan NSX disiapkan sepenuhnya disitu termasuk badan yang dibina dari pelbagai material dan casis spaceframe yang diperbuat dari aluminium-intensif. Kilang tersebut juga digunakan secara optima, spesifik untuk pengeluaran kereta berprestasi tinggi dalam jumlah yang kecil.

“Kesemua idea inovatif dan kerja keras yang digunakan untuk mewujudkan kilang tercanggih ini telah memenuhi sasaran kami untuk membina supercar di Amerika,” kata Ketua Kejuruteraan Projek Besar PMC Clement D’Souza, yang mengetuai pembinaan kilang tersebut.

With no walls to separate departments

Tiada dinding memisahkan antara jabatan kerana PMC fokus kepada persekitaran yang menjurus kepada kerja berpasukan di mana semua pekerja akan nampak setiap apa yang berlaku di kesemua bahagian dalam kilang.

“Minat yang tinggi dan semangat untuk mencabar oleh pekerja kami yang berkemahiran tinggi membolehkan kami membina kilang supercar dari bawah serentak dengan ciri-ciri supercar yang mengagumkan di dalam penghasilan Honda NSX.”

Fasiliti tersebut direka untuk membentuk makna dan cara dalam membina kenderaan istimewa dengan jumlah yang rendah seperti NSX dan meneroka idea baharu untuk hasil kerja dan kualiti generasi seterusnya – menghasilkan 12 aplikasi baharu yang dipaten di Amerika Syarikat. Ia mengambil sekitar 100 orang pekerja yang terlibat secara langsung dalam kerja-kerja pembinaan badan, cat, pemasangan akhir dan pengesahan kualiti, di mana kesemua mereka berkerjasama dengan teknologi robotik terkini.

Honda NSX TMS-38

Honda juga mendedahkan beberapa perincian berkenaan proses penghasilan, termasuk fakta yang spaceframe NSX dikimpal 100% menggunakan teknologi robotik dengan kaedah MIG – iaitu teknologi yang memastikan ketepatan yang tinggi dalam proses pemasangan badan. Ia juga turut menjalani proses punaran menggunakan material berasaskan zikronium sebelum dilayangkan cat primer untuk meningkatkan kualiti dan mengurangkan pembaziran persekitaran dalam proses mengecat.

Dua buah alat rotisserie digunakan dalam proses kedapan badan, memutar spaceframe tersebut 360% untuk aplikasi yang lebih tepat dan meningkatkan ergonomik juruteknik. Unit rotisserie tersebut memegang kerangka pada satu bahagian sahaja membolehkan proses mengangkat dan meletakkan semula kerangka dengan lebih efisien.

Sementara itu, juruteknik kimpalan memeriksa dan mengukur semua peralatan pada setiap bahagian proses mengimpal sehingga mencapai tahap kualiti yang diluluskan dan mempunyai ukuran yang tepat pada kerangka, di mana ia agak kritikal untuk prestasi dinamik NSX selari dengan pemasangan yang tepat terhadap unit janakuasa, suspensi, panel badan dan komponen lain.Juga terdapat hab pemeriksaan yang dibina dari kaca keseluruhannya dibahagian tengah kilang untuk memerhatikan kesemua aspek proses produksi.

Honda NSX TMS-49

Secara keseluruhan, juruteknik pemasangan menggunakan lebih 14 jam memasang unit janakuasa, suspensi, elektronik, komponen bahagian dalaman dan panel badan luaran, di mana standard operasi visual yang terkini membantu mereka memastikan setiap proses dilakukan berdasarkan standard. Setiap bolt dipasang menggunakan tangan dan diketatkan menggunakan torque wrench bagi memastikan ia diikat dengan kekuatan yang sepatutnya.

Binaan spaceframe memerlukan pemasangan panel badan dipasang pada proses akhir, dan bukan dipadankan menggunakan proses kimpalan. Ini akan memastikan pemasangan dilakukan dengan ketepatan yang tinggi. Untuk mencapai kemasan akhir bertaraf dunia, setiap NSX akan melalui proses menggilap yang ekstensif, dan juga ia disalut dengan 11 lapisan cat dan primer, untuk kemasan permukaan yang tiada tandingannya.

Enjin 3.5 liter V6 turbo berkembar dipasang menggunakan tangan oleh satu kumpulan kecil juruteknik master di dalam satu lagi kilang berhampiran Anna, Ohio. Setiap enjin tersebut mengambil masa selama enam jam untuk dipasang menggunakan tangan, mengaplikasikan teknik berdasarkan program kejuruteraan perlumbaan Honda untuk mencapai kualiti dan standard prestasi tertinggi.

Honda NSX TMS-18

Setiap komponen dipasang menggunakan tangan, dan seperti juga bahagian lain pada kereta ini, kesemua 547 bolt dipasang menggunakan tangan dan diikat dengan torque wrench konvensional. Setelah siap dipasang, setiap enjin diimbang menggunakan mesin, diuji dan beroperasi dengan jarak bersamaan 241 km, untuk memastikan kereta ini terus boleh dipandu dilitar sebaik sahaja keluar dari kilang.

Akhir sekali, NSX akan menjalani pemeriksaan prestasi dinamik pra-penghantaran yang ketat oleh pakar sukan permotoran Honda. Ini termasuklah proses penjajaran roda selama 45 minit, pemeriksaan berat dan ketinggian pada keempat-empat sudut dan juga pengukuran prestasi brek yang tepat pada semua roda, di mana separuh dari 12 proses baharu yang dipatenkan adalah dari bahagian ini sahaja.

Honda NSX dikuasakan dengan unit janakuasa hibrid sport yang terdiri dari enjin petrol 3.5 liter V6 turbo berkembar, menghasilkan kuasa 500 hp dan tork 550 Nm dan dibantu sepasang motor elektrik berkuasa 72 hp/146 Nm di kedua-dua roda hadapan serta sebuah motor elektrik di belakang berkuasa 47 hp/148 Nm. Gabungan kesemua ini menghasilkan kuasa keseluruhan 537 hp dan tork maksima 645 Nm, dialirkan ke kesemua roda melalui kotak gear klac berkembar sembilan-kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required