Pindaan undang-undang terhadap perkhidmatan ‘e-hailing’ Grab dan Uber telah diluluskan Dewan Rakyat

Pindaan undang-undang terhadap perkhidmatan ‘e-hailing’ Grab dan Uber telah diluluskan Dewan Rakyat

Penyedia perkhidmatan perkongsian kenderaan seperti Grab dan Uber dikehendaki untuk mematuhi syarat-syarat yang sama dikenakan kepada pemandu teksi. Ini berikutan kelulusan pindaan undang-undang bagi Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dan Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan 1987 di Dewan Rakyat semalam, lapor The Sun.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri berkata, penyedia perkhidmatan e-hailing itu dikehendaki untuk:

  • mendaftar untuk beroperasi sebagai kenderaan perkhidmatan awam
  • wajib melakukan pemeriksaan kesihatan
  • menjalani pemeriksaan kenderaan berjadual
  • memiliki skim insurans sebenar
  • mempamerkan kad pengenalan pemandu
  • Penyedia perkhidmatan ini diberikan tempoh setahun untuk menyesuaikan operasi mereka dengan pindaan terkini undang-undang seperti yang diluluskan ini. Dengan perkembangan terbaru ini, Nancy menjelaskan Malaysia menjadi negara pertama di dunia yang mengawal selia perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian seperti Grab dan Uber.

    Beliau menjelaskan lagi, pindaan itu dilakukan untuk mewujudkan situasi yang sama rata bagi perkhidmatan itu dengan perkhidmatan teksi biasa. “Ini juga diharapkan dapat memastikan industri teksi juga dapat berkembang mengikut peredaran semasa serta kebanjikan pemandu teksi tidak diabaikan.

    Pindaan undang-undang terhadap perkhidmatan ‘e-hailing’ Grab dan Uber telah diluluskan Dewan Rakyat

    “Semua syarat yang ditetap perlu dipatuhi oleh pemandu teksi biasa akan turut dikenakan kepada penyedia perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian,” tambah beliau. Dalam masa yang sama, Nancy menafikan bahawa Rancangan Transformasi Industri Teksi (TITP) yang diumumkan dahulu sekadar untuk melindungi syarikat penyedia perkhidmatan itu.

    “TITP dicadangkan selepas membuat kajian terperinci dan rundingan berterusan dengan semua pihak berkepentingan dalam industri berkenaan agar semua pihak dapat menikmati manfaatnya secara adil,” tambah beliau.

    Antara perkara yang dipinda di dalam akta sedia ada ialah pengenalan istilah “perniagaan perantara” (intermediation business) di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010. Ia merujuk kepada perniagaan yang memudahcara aturan, tempahan dan transaksi bagi perkhidmatan yang erkaitan pengangkutan awam darat.

    Selain itu, pindaan berkenaan juga turut melibatkan seksyen baru untuk mengawal selia perlesenan dan perniagaan perantara termasuk hal-hal permohonan, syarat-syarat, pembaharuan dan pembatalan lesen yang dikeluarkan oleh SPAD. “Dengan pindaan ini, adalah menjadi satu kesalahan untuk menjalankan perniagaan perantara tanpa lesen serta pemegang lesen juga diwajibkan untuk menyimpan maklumat rekod dan akaun,” tambah Nancy.

    Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

    10% discount when you renew your car insurance

    Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

    Car Insurance

    Hazril Hafiz

    Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

     
     

    Add a comment

    required

    required