Polis cadang memperluaskan sistem E-Reporting

Polis cadang memperluaskan sistem E-Reporting

Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah memohon pihak penguam negara bagi mengkaji penggunaan sistem E-Reporting yang lebih meluas. Sistem ini adalah laporan polis secara dalam talian bagi kes jenayah dan trafik, laporan Bernama.

“Buat masa ini sistem E-Reporting tidak dapat dilaksanakan terhadap laporan kes jenayah dan trafik kerana ia melibatkan implikasi undang-undang, saya harap implikasi undang-undang ini dapat diselesaikan dengan segera dan kemudahan ini akan dinikmati oleh semua masyarakat,” ujar Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar kepada pemberita semalam.

Khalid berkata penggunaan sistem itu akan diperluas ke seluruh negara dalam masa terdekat sebaik infrastruktur dinaik taraf secara berperingkat.

Pada 10 Mac lepas, Khalid melancarkan sistem E-Reporting yang hanya boleh diguna pakai di Kuala Lumpur bagi warganegara Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas, manakala kes yang dilaporkan tidak membabitkan kes jenayah atau yang tidak memerlukan siasatan lanjut polis.

Jenis aduan yang boleh dibuat menerusi E-Reporting adalah kes hilang atau tercicir kad pengenalan, lesen memandu, pasport, kad kredit atau kad ATM, hilang telefon bimbit, komputer riba, cukai jalan dan kes pembantu rumah lari daripada majikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required