Malaysia antara 10 pasaran teratas bagi pengeluar kereta untuk miliki operasi pembuatan automotif

Malaysia antara 10 pasaran teratas bagi pengeluar kereta untuk miliki operasi pembuatan automotif

Menurut firma penyelidikan global, Malaysia antara 10 pasaran teratas bagi pengeluar kenderaan untuk memula atau mengekalkan operasi pembuatan automotif, laporan Malay Mail Online.

Di mana Malaysia memperoleh markah 65.4 daripada 100 dalam indeks Kajian BMI, mengatasi Asia dengan markah 58.5. Ia meliputi landskap pengeluaran pelbagai auto, dasar industri automotif yang kukuh dan struktur logistik yang baik sebagai penyumbang utama bagi perolehan markah yang banyak.

Malah Malaysia juga menduduki salah satu daripada lima kedudukan terbaik dalam rantau ini di bawah BMI Autos Production Risk/Reward Index (RRI).

Malaysia antara 10 pasaran teratas bagi pengeluar kereta untuk miliki operasi pembuatan automotif

“Malaysia menduduki antara tangga tertinggi dalam Auto Production RRI kami, hasil perolehan markah yang besar menerusi landskap pengeluaran pelbagai auto, dan juga pengeluaran daripada pelbagai jenama di negara (98.2/100 markah), dasar industri automotif yang kukuh (80.9/100 markah) dan infrastruktur logistik yang bagus (74.5/100),” ujar firma terbabit dalam laporan yang didedahkannya.

Firma tersebut berkata, ada faktor lain ialah Malaysia mempunyai ekonomi jangka masa panjang dan -pendek yang stabil, begitu juga dengan faktor politik, dengan risiko operasi yang rendah serta latar belakang pelaburan yang lebih bijak. Walau bagaimana pun, peluang tenaga buruh dan pertumbuhan rendah yang berskala kecil di Malaysia mungkin menjadi penghalang untuk pengeluar kenderaan memilih negara ini sebagai hab pengeluaran utama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required