Toyota Fortuner terima 2 varian diesel baharu; cakera brek belakang standard untuk semua, dari RM170k

Toyota Fortuner terima 2 varian diesel baharu; cakera brek belakang standard untuk semua, dari RM170k

Telah dilancarkan pada Mei 2016, kini Toyota Fortuner bagi pasaran Malaysia menerima dua lagi varian baharu, janaan diesel, iaitu 2.4 VRZ 4×4 dan 2.4 VRZ 4×2. Kedua-duanya diposisikan antara varian asas 2.4 4×4 (sebelum ii dikenali sebagai 2.4 VRZ) dan varian tertinggi, 2.7 SRZ 4×4 janaan petrol.

Varian baharu ini (termasuk dengan 2.4 4×4) dijanakan oleh enjin 2GD-FTV 2.4 liter turbodiesel dengan kuasa 150 PS pada 3,400 rpm dan tork 400 NM dari 1,600 hingga 2,000 rom. Sama seperti unit perol 2TR-FE 2.7 liter, ia juga dipadankan bersama transmisi automatik enam-kelajuan dengan mod sequential shift dan pedal penukar gear (tidak ditawarkan bagi varian asas).

Bagi 2.4 VRZ 4×4 ini, ia turut menerima sistem pacuan empat-roda dengan automatic disconnecting differential (ADD) serta rear differential lock. Manakala varian 2.4 VRZ 4×2 pula hanya pacuan dua-roda, dengan kuasa yang disalurkan ke roda belakang.

Untuk elemennya, varian baharu ini banyak berkongsi persamaan dengan 2.7 SRZ 4×4, dan turut didatangkan dengan roda aloi 18-inci (dibaluti tayar 265/60), lampu utama projektor Bi-LED dengan lampu nyalaan siang dan lampu belakang kombinasi LED.

Menjengah bahagian dalamannya, kelihatan panel instrumen Optitron dengan paparan pelbagai-info TFT-LCD 4.2-inci, kawalan suhu automatik (hadapan dan belakang), kulit upholstery, tempat duduk pemandu dengan lapan-hala larasan berkuasa (manual untuk penumpang hadapan), kawalan kelajuan dan roda stereng empat-jejari balutan kulit (dengan kekemasan perak dan kayuan). Sistem infotainmen DVD-AVX juga melengkapi varian baharu ini, dengan skrin sesentuh lapan-inci, input untuk beberapa media dan juga kamera undur.

Klik untuk besarkan

Bagi kit keselamatan pula, ia ditampilkan dengan tujuh beg udara (dua di hadaoan, sisi, tirai dan bahagian lutut pemandu), VSC, Kawalan Bantuan Mula Mendaki (HAC), ABS dengan EBD, bantuan brek, Kawalan Bantuan Menurun Bukit (DAC) dan Kawalan Cengkaman Aktif (A-TRC). Dua yang terakhir hanya untuk 2.7 SRZ 4×4 dan 2.4 VRZ sahaja.

Lebih kurang sama seperti Innova, Fortuner turut menerima beberapa peningkatan, di mana cakera brek belakang kini ditampilkan untuk semua varian. Selain itu, lampu kabusnya kini dengan LEDuntuk semua varian kecualo 2.4 4×4, yang masih terus menggunakan unit mentol dengan lampu utama projektor halogen. Semua varian juga menerima port USB baahru di bahagian hadapan kabin.

Aksesori pilihan baharu juga ditawarkan termasuklah kit badan TRD Sportivo (RM4,982), termasuk aerokit, gril hadapan hitam, lencana, jaluran pada badan, alas lantai spesifik dan scuff plate. Ia turut menampilkan paparan pandangan panoramik (RM2,650) dan paparan titik buta (RM1,855), dan semua harga yang dinyatakan adalah termasuk GST.

Dengan semua peningkatan ini, harganya juga turut melibatkan semakan semula, dengan 2.4 4×4 kini berharga RM169,800 (atas jalan tanpa insurans – sebelum ini RM170,400). Manakala 2.7 SRZ 4×4 kini RM181,800 (sebelum ini RM178,600). Bagi harga 2.4 VRZ 4×4 dan 2.4 VRZ 4×2, ia akan diumumkan kelak.

Perincian lanjut mengenai barisan Toyota Fortuner, boleh layari CarBase.my. Ikuti ulasan pandu ujinya DI SINI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required