Kerajaan akan bayar pampasan bagi pemansuhan empat plaza tol; RM2.04b untuk PLUS – Johari

Kerajaan akan bayar pampasan bagi pemansuhan empat plaza tol; RM2.04b untuk PLUS – Johari

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani telah mengeluarkan kenyataan, kerajaan akan membayar pampasan bagi pemansuhan empat tol iaitu Batu Tiga, Sungai Rasau dan Bukit Kayu Hitam serta Lebuhraya Penyuraian Trafik Johor Timur (EDL).

Katanya, kerajaan perlu menyerap kerugian yang ditanggung oleh syarikat yang terlibat dengan pemansuhan tol seperti yang diumumkan dalam Bajet 2018, untuk manfaat rakyat, laporan Bernama

“Kerajaan sentiasa mendengar dan kita juga melihat kepada keupayaan kita untuk memenuhi kehendak rakyat. Sebanyak 155,000 kenderaan menggunakan laluan bertol (Batu Tiga dan Sungai Rasau) setiap hari. Permintaan (daripada penduduk) telah berlaku agak lama dan pemimpin dalam Barisan Nasional telah memohon kepada kerajaan untuk memansuhkan dua tol ini,” katanya ketika ditemu bual dalam Rancangan Soal Jawab TV3 berkaitan topik, ‘Bajet 2018’ malam tadi.

Menerusi laporan Berita Harian pula yang menyebut, ia melibatkan kos sehingga RM2.04 bilion bagi pampasan kepada PLUS, iaitu berdasarkan pampasan sebanyak RM102 juta akan dibayar oleh kerajaan kepada PLUS setahun dan ia dibayar ke atas baki 20 tahun kontrak perjanjian yang sepatutnya berakhir pada 2038.

Kerajaan akan bayar pampasan bagi pemansuhan empat plaza tol; RM2.04b untuk PLUS – Johari

“Dalam pemansuhan tol, kena lihat kemampuan kerajaan. Kita juga melihat kepada PLUS yang ada bon RM30 bilion untuk dibayar. Mereka sudah menstruktur semula kadar tol sehingga tahun 2038. Banyak (kadar) tol yang sepatutnya naik, tiga tahun mereka tangguhkan. Saya difahamkan sejak tahun 2005 sehingga 2016 mereka tangguhkan kenaikan kadar tol. Namun, kita tidak boleh mansuh kutipan tol tidak tentu pasal. Tetapi PLUS ada liabiliti RM30 bilion. Kalau kerajaan hendak buat (mansuh) semua, ia akan menjejaskan perbelanjaan kerajaan seperti kesihatan dan pendidikan,” ujarnya kepada pemberita.

Menurutnya lagi, kerajaan juga akan membayar pampasan sebanyak RM8 juta di tol Bukit Kayu Hitam, Kedah selain penyelesaian pertindihan bayaran di Lebuhraya EDL. Pengguna EDL ketika ini dikenakan caj jalan raya sebanyak RM20.

“Bagi EDL, kerajaan sudah kenakan caj jalan raya, itu sudah bertindan, kita akan ‘offset’ dengan caj jalan raya,” katanya.

Jumaat lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2018 di Dewan Rakyat minggu lepas, mengumumkan pemansuhan kutipan empat tol tersebut mulai 1 Januari 2018.

Johari menjelaskan kerajaan kini dalam perbincangan dengan pihak pengendali lebuh raya tersebut.

“Kita kini di peringkat akhir perbincangan dan kita perlu membayar (pampasan) kerana kerajaan mengambil alih aset dan kutipan tol mereka. Kita perlu membayar balik tetapi ini semua untuk rakyat,” katanya.

UEM Group Bhd dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, merupakan pemegang saham utama PLUS Malaysia Bhd (PLUS), pengendali lebuh raya tol terbesar di Malaysia termasuk tol Batu Tiga, Sungai Rasau dan Bukit Kayu Hitam, manakala Malaysian Resources Corporation Bhd adalah syarikat konsesi yang mengendalikan Lebuhraya EDL.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required