Tokyo 2017: Mitsubishi Eclipse Cross guna semula nama kereta sport ikonik – 1.5 Turbo 163 PS/250 Nm

Tokyo 2017: Mitsubishi Eclipse Cross guna semula nama kereta sport ikonik –  1.5 Turbo 163 PS/250 Nm

Mitsubishi telah mengambil keputusan untuk menggunakan semula nama kereta sport dua pintu ikonik, Eclipse untuk satu lagi model yang dipertontonkan di Tokyo Motor Show 2017. Namun kereta berkenaan bukan lagi sebuah kereta sport, sebaliknya dijelmakan semula sebagai crossover dan diberi nama Eclipse Cross.

Walau pun secara signifikannya, ia dikurangkan sedikit daripada konsep XR-PHEV, namun Eclipse Cross ini turut membawakan banyak penggayaan yang lebih kurang sama. Bahagian hadapan dan tengahnya menonjolkan gril Dynamic Shield ciptaan Mitsubishi sendiri, disambung pada kluster lampu utama dan lampu kabus, sementara profil berbentuk-baji, beltline, dan cermin depan serta juntaian belakang yang sedikit pendek menambahkan lagi imej dinamiknya.

Garisan karakter yang lebih dalam pada bahagian sisi, melunjur hingga ke lampu belakang serta menampakkan dapra (fender) yang lebih tegap. Pada bahagian belakang, lampu LED model ini merentasi bahagian cermin belakang, seperti gaya Honda CR-Z. Manakala lampu ketiga pula terletak di palang pembahagi, dan disambungkan pada lampu belakang.

Tokyo 2017: Mitsubishi Eclipse Cross guna semula nama kereta sport ikonik –  1.5 Turbo 163 PS/250 Nm

Crossover ini berukuran 4,405 mm panjang, 1,805 mm lebar dan 1,685 mm tinggi, iaitu lebih panjang sebanyak 110 mm, 35 mm lebih lebar dan 60 mm lebih tinggi berbanding ASX, namun memiliki jarak roda yang sama iaitu 2,670 mm.

Untuk bahagian kabinnya, ia mengingatkan kita dengan dalaman Lexus NX, dengan konsol tengah yang bagai bertebing, dilingkari dengan kekemasan logam berwarna perak. Ia juga ditampilkan dengan Touchpad Controller, seperti Remote Touch Pad dari Lexus, yang menguasai paparan tengah. Selain itu, sistem sokongan Smartphone Link Display Audio turut menyokong fungsi Apple CarPlay dan Android Auto.

Di hadapan pemandu, paparan utama menunjukkan kelajuan kenderaan, data dari sistem keselamatan aktif dan informasi lain yang berkaitan. Di belakangnya pula, tempat duduk boleh dilipat secara nisbah 60:40.

Tokyo 2017: Mitsubishi Eclipse Cross guna semula nama kereta sport ikonik –  1.5 Turbo 163 PS/250 Nm

Kuasa disalurkan dari enjin petrol baharu 1.5 liter suntikan-terus turbo yang mampu menghamburkan 163 PS pada 5,500 rpm dan tork 250 Nm dari 1,800 hingga 4,500 rpm, dipadankan bersama CVT yang turut menampilkan Sport Mode dengan lapan nisbah maya. Ia juga ditawarkan dengan enjin 2.2 liter turbodiesel (tiada perincian kuasa didedahkan setakat ini), dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan.

Selain itu, Eclipse Cross juga menampilkan sistem pacuam semua-roda kawalan elektronik, serta sistem kawalan dinamik Super All-Wheel Control (S-AWC) dengan Active Yaw Control (AYC). Pendakap palang hadapan tiga-poin dan struktur belakang telah menambahkan lagi ketegaran kerangkanya, di mana, digabungkan dengan suspensi yang lebih optimum, ia dikatakan mampu memberikan pengendalian yang mantap dan lebih stabil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required