JPJ Negeri Sembilan sita 11 kenderaan klon di negeri tersebut sepanjang Januari hingga Oktober tahun ini

JPJ Negeri Sembilan sita 11 kenderaan klon di negeri tersebut sepanjang Januari hingga Oktober tahun ini

Sebanyak 11 buah kenderaan klon telah disita oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Negeri Sembilan sepanjang Januari hingga Oktober tahun ini.

Menurut Pengarahnya Azrin Borhan, walau bagaimana pun jumlah tersebut dilihat menyusut berbanding 56 buah kenderaan klon yang dirampas pada tahun lalu dan 18 buah lagi pada tahun 2015, laporan Bernama.

Beliau berkata penurunan kenderaan klon yang disita itu adalah berikutan kesedaran orang ramai tentang istilah klon dan tindakan penguatkuasaan yang akan diambil apabila mereka mempunyai kenderaan klon.

“Di samping itu, kita juga aktif menjalankan penguatkuasaan untuk kenderaan klon ini dan kita turut ada membuat advokasi tentang implikasi apabila mempunyai kenderaan klon. Kebanyakan kenderaan klon ini dikesan semasa operasi JPJ dijalankan di negeri ini terutama di Nilai,” katanya kepada pemberita semalam.

Katanya permintaan kenderaan klon ini tinggi kerana harganya yang murah. Kebanyakan kenderaan klon ini adalah dari negara jiran dan jenis kenderaan mewah yang popular diklon ialah Toyota Vios, Toyota Estima dan Honda Jazz.

“Contohnya jika kereta Toyota Vios itu tahun 2004, kita boleh dapat dalam RM20,000, berbanding harga pasaran RM40,000 iaitu setengah daripada harga asal nilai kereta terpakai. Setakat Oktober lepas, tiga orang telah dituduh di mahkamah kerana kesalahan memiliki kereta klon, manakala tahun lepas lapan orang dituduh di mahkamah dan didenda sebanyak RM51,500,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required