JPJ akan gunakan kamera untuk mengesan pemandu yang menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu

JPJ akan gunakan kamera untuk mengesan pemandu yang menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu

Awas bagi anda yang mempunyai tabiat buruk iaitu menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu, akan ada ‘mata-mata khas’ yang akan memerhatikan tindakannya ada!

Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menggunakan dua jenis kamera – statik dan bergerak, bagi mengesan pesalah trafik yang didapati menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu dan mereka yang ditangkap akan disaman sebanyak RM300.

“Semua sedia maklum akan peraturan jalan raya yang telah termaktub ini iaitu larangan penggunaan telefon bimbit sewaktu sedang memandu. Kita sendiri telah memberikan banyak nasihat, namun masih ramai yang ingkar. Fokus pada pemanduan, bukannya menggunakan telefon bimbit sewaktu anda sedang memandu,” ujarnya pada pemberita dalam majlis penutup Satu Komuniti Satu JPJ (SKSJ) di Bentong semalam, laporan The Star.

JPJ akan gunakan kamera untuk mengesan pemandu yang menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu

Liow turut menambah penggunaan aplikasi navigasi termasuk Waze dibenarkan, tetapi telefon bimbit tersebut haruslah dipasangkan pada pemegang telefon. Beliau turut berkata, penggunaan telefon bimbit di kalangan pemandu adalah salah satu daripada 20 kesalahan yang bakal temasuk dalam Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) yang menyatukan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA).

“Kadar kemalangan jalan raya adalah sangat tinggi. Terdapat 5,310 kematian berlaku antara Januari hingga September tahun ini, berbanding jumlah keseluruhan sebanyak 7,152 kes pada tahun lalu. Kami mahu mengurangkan jumlah ini sebanyak 10% setiap tahun dan ini merupakan suatu yang sangat mencabar,” ujarnya lagi.

Tambahnya lagi, sasaran utama penguatkuasaan yang tegas ini adalah bagi menyelamatkan nyawa, dan bukannya untuk mendenda pengguna jalan raya. “Jika kita tidak melanggar undang-undang, jalan raya lebih selamat untuk semua orang.”

Wahai pembaca budiman, harap anda lebih berhemah dalam pemanduan. Jangan disebabkan kecuaian kita, orang lain yang tidak berdosa yang menjadi mangsa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required