Produksi SUV Hyundai Kona terhenti setelah kesatuan sekerja kilangnya di Korea Selatan lancarkan mogok

Produksi SUV Hyundai Kona terhenti setelah kesatuan sekerja kilangnya di Korea Selatan lancarkan mogok

Pekerja kilang yang menghasilkan Hyundai Kona di Korea kini sedang melancarkan mogok kerana tidak berpuas hati dengan berberapa keputusan yang dibuat oleh pembuat automotif berkenaan – seminggu sebelum SUV segmen-B tersebut akan didedahkan di Amerika Syarikat, lapor Automotive News.

Mogok berkenaan dilancarkan oleh kesatuan sekerja kilang berkenaan yang juga kini sedang dalam perbincangan tahunan bersama syarikat tersebut. Hyundai dan kesatuan ini telah membuat perbincangan sejak Oktober lalu berhubung perancangan terhadap produksi Kona – iaitu model penting untuk memperbaiki jumlah jualannya di Amerika yang kini dilihat sedang merudum.

Kesatuan sekerja kilang tersebut mendakwa Hyundai mahu memperkenalkan lebih banyak robot automasi dan menghasilkan lebih banyak komponen yang dipasang oleh pembekal yang akan mengurangkan tenaga kerja. Manakala Hyundai sendiri mendakwa kesatuan itu membuat pelbagai “permintaan yang tidak releven” termasuk meminta untuk menambah jumlah tingkap pada kilang berkenaan.

Produksi SUV Hyundai Kona terhenti setelah kesatuan sekerja kilangnya di Korea Selatan lancarkan mogok

Oleh itu, Hyundai mengambil keputusan sendiri untuk memulakan barisan produksi baharu bagi menghasilkan Kona minggu lalu tanpa mengambil kira perbincangan bersama kesatuan pekerja kilang berkenaan. Menurut ketua kesatuan Ha Boo-young, langkah tersebut tidak boleh diterima kesatuannya dan mereka bakal melancarkan serangan yang lebih teruk.

Dengan produksi yang telah terhenti selama dua hari, Hyundai mendakwa mereka kekurangan sebanyak 1,230 unit Kona yang sepatutnya telah siap untuk dipasarkan. Kona dijangka akan didedahkan di Amerika pada Los Angeles Auto Show minggu hadapan dan dijangka untuk dijual pada pasaran tersebut bermula 2018. Hyundai Kona juga kini terbukti sebagai model yang popular di Korea sendiri dan juga di Eropah.

Presiden Hyundai Motor Yoop Kap-han berkata, beliau kesal dengan apa yang dilakukan oleh kesatuan sekerja tersebut yang menyebabkan produksi model dengan permintaan tinggi terganggu ketika kesemua kilangnya “terjejas kerana jualan yang lembab.”

Jumlah jualan global Hyundai jatuh 6 peratus dari Januari hingga September jika dibandingkan dengan tempoh yang sama tahun lalu, kerana kekurangan model crossover dan SUV pada pasaran Amerika Syarikat serta barisan diplomatik antara Seoul dan Beijing yang kini menjejaskan pasaran di China.

GALERI: Hyundai Kona

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required