BMW dedah perancangan untuk model elektrik – 25 model baru menjelang tahun 2025, platform serbaguna

BMW dedah perancangan untuk model elektrik – 25 model baru menjelang tahun 2025, platform serbaguna

BMW adalah antara pengeluar yang serius dengan kenderaan kuasa elektrik. Terbaru, syarikat itu mendedahkan perancangan masa hadapan berkenaan model jenis itu, yang akan menyaksikan kelahiran 25 model baru (termasuk 12 kereta elektrik sepenuhnya) menjelang tahun 2025.

Paling dekat, pada tahun hadapan BMW akan mengeluarkan i8 Roadster, yang dilengkapi dengan e-technology generasi keempat, bersama MINI Cooper S E Countryman plug-in hybrid. Selepas itu, akan datang pula tiga kereta elektrik kuasa bateri (BEV) iaitu MINI elektrik penuh pada tahun 2019, BMW X3 elektrik penuh pada 2020 dan BMW iNEXT.

BMW iNEXT, yang dirancang untuk tahun 2021 memberi penanda kemasukan BMW ke dalam generasi kelima e-technology. Struktur binaan kenderaan fleksibel yang sering dikatakan juga dijangka muncul pada waktu ini, di mana ia boleh diguna untuk pelbagai sistem plug-in hybrid seperti pacuan roda hadapan, belakang sahaja atau semua roda sekali. Turut dimasukkan adalah kemampuan pemanduan autonomous.

Semua kenderaan BEV BMW masa hadapan akan mendapat manfaat daripada HEAT ataupun High-integrated Electric Drive Train, iaitu tetapan di mana motor elektrik, kotak gear dan sistem elektroniknya berada dalam satu perumah aluminium serba ringan. Kuasa disampaikan kepada sistem tersebut melalui satu daripada tiga kit bateri modular, dengan kapasiti antara 60 kWh (jangkaan jarak gerak 450 km), 90 kWh (550 km) dan 120 kWh (700 km).

BMW dedah perancangan untuk model elektrik – 25 model baru menjelang tahun 2025, platform serbaguna

Setiap satunya juga akan menerima lencana nama sendiri iaitu 30e, 40e dan 50e. Nombor ini menggambarkan jarak pergerakannya manakala bateri berkapasiti lebih rendah akan digunakan untuk model kompat dan eksekutif, manakala bateri berkapasiti lebih tinggi untuk model yang lebih mewah.

Model BEV pacuan roda hadapan yang disasarkan untuk penjualan besar-besaran akan mendapat motor elektrik yang terletak di hadapan, dengan kuasa sehingga 100 kW (134 hp), dan jarak penggunaan sehingga 300 km. Model pacuan roda belakang pula akan mendapat motor elektrik yang lebih berkuasa, iaitu sehingga 200 kW (268 hp).

Sementara itu, BEV dengan orientasi prestasi pula boleh menerima sehingga tiga motor elektrik berkuasa 200 kW (268 hp), dengan satu daripadanya diletak di hadapan, manakala dua lagi di gandar belakang. Apabila digabungkan, kereta ini boleh menghasilkan sehingga 800 hp, dan ada di antara model tersebut akan dilengkapi dengan sistem Torque Vectoring. Menurut BMW, pecutan 0-100 km/j dalam masa bawah tiga saat berkemungkinan boleh dicapai.

BMW dedah perancangan untuk model elektrik – 25 model baru menjelang tahun 2025, platform serbaguna

Seperti yang ditunjukkan dalam salah satu gambar, sistem penggerak elektrik ini akan datang dalam pelbagai “saiz”, dengan pilihan sistem 100 kW (134 hp) atau 190 kW (255 hp) untuk model BEV permulaan. Model prestasi akan mendapat sama ada sistem 250 kW (335 hp) atau 300 kW (lebih 402 hp). Terdapat juga tetapan plug-in hybrid baru dengan motor elektrik berkuasa 150 kW (201 hp).

BMW juga memberitahu mereka tidak akan lagi mengikuti langkah yang dilakukan dengan i3 dan i8, kerana kedua-duanya dibina atas platform yang rumit. Sebaliknya, dua platform berbeza akan digunakan pada masa hadapan iaitu satu adalah bersi platform UKL pacuan roda hadapan yang diperbaharui (dilaporkan dipanggil sebagai FAAR), manakala satu lagi adalah versi baru CLAR untuk pacuan roda belakang.

Semua ini adalah untuk model biasa, tetapi bagaimana pula dengan model prestasi BMW M? Cabang prestasi syarikat itu juga sedang melihat kemungkinan untuk menggunakan kuasa elektrik pada modelnya, tetapi ia masih tidak diberitahu dalam pelan perancangan yang didedahkan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required