Lamborghini Urus – super SUV dapat plug-in hybrid?

Lamborghini Urus – super SUV dapat plug-in hybrid?

Baru saja beberapa hari ia diperkenalkan di peringkat global, Lamborghini Urus yang menggunakan enjin pengecas turbo, pertama kali dalam sejarah jenama ini, kini dikatakan bakal dielektrifikasi.

Auto Express melaporkan versi hibrid bagi super SUV ini adalah “diperlukan” menurut sumber dalaman syarikat terbabit, dan ia mungkin akan tiba sebelum akhir dekad ini. “Kami perlu menawarkannya (hibrid) sebagai pilihan,” syarikat penerbitan itu dimaklumkan.

Kereta elektrifikasi memang telah terbukti mampu mencapai jualan yang memberangsangkan, seperti di China dan Jepun (pasaran penting bagi syarikat Sant’Agata) dengan cukai mereka yang tinggi. Buat masa ini, Urus hanya boleh didapati dengan enjin 4.0 liter turbo-berkembar V8 yang dipadankan bersama kotak gear auto lapan-kelajuan.

Namun, memandangkan ia menggunakan platform yang sama seperti Porsche Panamera generasi kedua, ada kemungkinan Urus akan menerima penjana kuasa plug-in hybrid sebagaimana Panamera Turbo S E-Hybrid. Pada Porsche, sistem yang dipadankan bersama 4.0 liter biturbo V8 550 hp dan dengan motor elektrik, menjadikan keseluruhan kuasa mampu mencecah 680 hp dan tork 850 Nm, lebih berprestasi untuknya memecut dari 0-100 km/j dalam hanya 3.4 saat.

Angka ini agak dekat dengan penjana kuasa petrol Urus iaitu 650 hp dan 850 Nm (0-100 km/j dalam 3.6 saat), jadi dijangka versi hibrid memiliki ledakan yang lebih berkuasa, mungkin kurang setengah saat itu.

Selain penambahan kuasa, Urus juga mungkin menjadi model produksi pertama Lamborghini yang boleh dipandu secara senyap sepenuhnya. Panamera yang memiliki kuasa elektrik mampu bergerak sejauh 50 km dalam pengecasan penuh, dan tidak mustahil untuk Lamborghini untuk ke arah yang sama.

GALERI: Lamborghini Urus

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required