Lapor jalan berlubang di Selangor menerusi Waze

Lapor jalan berlubang di Selangor menerusi Waze

Sebagai seorang warga Selangor yang sejak dilahirkan memang duduk di Shah Alam, penulis melihat masalah jalan berlubang di serata tempat tidak pernah selesai. Ada jalan yang baru diturap, akan kembali berlubang. Atau sekian lama lubang tersebut kelihatan, barulah ia diturap. Pernah sekali penulis terlihat seorang penunggang motosikal kemalangan gara-gara terlanggar jalan yang berlubang. Kesian brader tu, dah lah motor rosak, badan dia sendiri mengalami luka ringan.

Kini, mungkin masalah jalan berlubang di sekitar Selangor boleh diatasi dengan kadar segera apabila aplikasi Waze yang selama ini lebih sinonim sebagai sistem navigasi, telah mengetengahkan satu lagi fungsi yang membolehkan para pengguna melaporkan terus aduan kerosakan jalan ini kepada Kerajaan Negeri Selangor. Ya, ia hanya untuk aduan jalan berlubang di sekitar Selangor sahaja.

Ini selari dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali, pada April 2016, yang menurutnya, terdapat banyak mekanisma yang boleh digunakan dengan aplikasi ini, jadi pihak kerajaan negeri mahu bekerjasama dengan Waze yang membolehkan pengguna jalan raya terus melaporkan mana-mana jalan berlubang kepada perbandaran tempatan supaya tindakan segera dapat diambil.

Apa yang perlu pengguna lakukan, cukup mudah. Apabila anda melihat ada jalan berlubang, segera memaklumkan kepada penumpang anda (atau anda sendiri boleh lakukan dengan syarat; sila berhentikan kenderaan anda di kawasan yang selamat dan jangan sesekali menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu!) dan tekan ikon Reports.

Ikon Reports ini akan memberikan tiga jenis laporan. Kemudian pilih ikon Hazard. Dan pada Hazard Menu, pilih Hazard On Road dan kemudian Pothole.

Seterusnya tekan ikon Share untuk menghantar laporan terbabit.


Menerusi kenyataan yang dikongsikan oleh pihak Waze, Majlis Perbandaran Negeri Selangor akan menampal lubang terbabit dalam tempoh lima hari selepas aduan diterima.

“Dengan inisiatif ini, pemandu di Selangor dapat membuat aduan secara lebih efektif kepada majlis perbandaran tempatan, jadi pihak terbabit boleh segera menampal lubang terbabit. Waze sentiasa bersama masyarakat dan kami juga mengalu-alukan agar lebih banyak pihak kerajaan negeri bekerjasama dengan kami menerusi program pertukaran data secara percuma ini,” ujar Edward Ling, Pengurus Negara bagi Waze Malaysia.

Menurut Smart Selangor Delivery Unit (SSDU), sebanyak 12 majlis perbandaran di bawah kerajaan Negeri Selangor yang terlibat iaitu Petaling Jaya (MBPJ), Shah Alam (MBSA), Hulu Selangor (MDHS), Kuala Langat (MDKL), Kuala Selangor (MDKS), Sabak Bernam (MDSB), Ampang Jaya (MPAJ), Kajang (MPKJ), Klang (MPK), Selayang (MPS), Sepang (MPSepang) dan Subang Jaya (MPSJ).

Lapor jalan berlubang di Selangor menerusi Waze

Walau bagaimana pun, terdapat beberapa jalan di Selangor adalah terletak di bawah pengurusan persendirian atau pun dikendalikan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR), pejabat daerah/tanah, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan juga syarikat konsesi lebuhraya.

Timbalan Pengarah Program SSDU DR Fahmi Ngah berkata, dari Januari hingga November tahun ini, Kerajaan Negeri Selangor telah menerima lebih 19,000 aduan menerusi pengguna Waze dan telah menampal hampir kesemua jalan berlubang yang di bawah seliaan pihak penguatkuasa tempatan.

“Kerjasama dari rakyat ini telah menunjukkan impak yang ketara dan kami berharap agar rakyat Selangor terus membantu negeri ini bagi mengesan jalan berlubang melalui aplikasi Waze,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required