Honda CB300R dan Super Cub 110 dilancar di Thailand

Honda CB300R dan Super Cub 110 dilancar di Thailand

Pasaran Thailand kini sudah menerima pengenalan dua model motosikal terbaru daripada Honda; CB300R 2018 dan Super Cub.

Honda CBR300R yang mengambil pendekatan rekaan daripada model konsep Neo Sports Cafe dan menggandingkannya dengan rekabentuk dari CB1000R, ia dilengkapi dengan enjin 286 cc DOHC, silinder tunggal dengan sejukan cecair serta sistem suntikan minyak PGM-FI.

Enjin ini menghasilkan kuasa sebanyak 30.9 hp pada 8,500 rpm dengan tork maksimum sebanyak 27.5 Nm pada 7,500 rpm. Bagi transmisi pula ia menggunakan kotak gear enam-kelajuan, dan berat keseluruhannya ialah 143 kg.

Honda CB300R dan Super Cub 110 dilancar di Thailand

Ia datang dengan tangki petrol berkapasiti 10 liter dan mampu memberikan jarak perjalanan lebih dari 300 km dengan satu tangki penuh. Selain itu, ia turut mewarisi teknologi dari jentera yang lebih besar. Sebagai contoh fork terbalik dengan diameter 43 mm dan kaliper brek empat-piston dengan cakera tunggal. Ciri ABS dia saluran (depan dan belakang) adalah ciri standard, dan dilengkapi inertial management unit (IMU) dari superbike Honda.

Lampu depan dan belakang serta lampu isyarat dari jenis LED. Paparan maklumat motosikal dan perjalanan juga adalah pada skrin LCD yang tersedia di kokpit. Ketinggian tempat duduknya ialah 799 mm. Penyelenggaraan juga mudah, kerana ia menggunakan gelung piston geseran rendah, radiator utama yang high density serta palam pencucuh iridium.

Honda CB300R dan Super Cub 110 dilancar di Thailand

Bagi motosikal lagenda yang ada sejak tahun 50an lagi, Honda Super Cub – yang juga dikenali sebagai Super Cub 110 di Jepun – hadir dengan enjin 109 cc sejukan udara yang menjana 7.89 hp pada 7,500 rpm dan 8.5 Nm tork pda 5,500 rpm.

Penyampaian minyak melalui sistem PGM-FI dan kuasa disalurkan melalui kotak gear centrifugal clutch empat-kelajuan. Brek pula dari jenis dram di depan dan belakang. Tempat duduk pula terpisah dua, dengan bahagian belakang boleh dicabut.

Honda CB300R

Honda Super Cub 110

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • MUHAMMAD LUQMAN HAKIM BIN SULAIMAN on Jun 07, 2018 at 4:47 pm

    Adakah honda cb300r boleh dibawa masuk ke malaysia?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required