Menteri Kerja Raya minta PLUS robohkan pondok tol Batu Tiga dan Sungai Rasau secepat mungkin

Menteri Kerja Raya minta PLUS robohkan pondok tol Batu Tiga dan Sungai Rasau secepat mungkin

Demi keselamatan pengguna Lebuhraya Persekutuan, Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof menggesa agar PLUS Malaysia Bhd (PLUS) supaya segera merobohkan pondok tol di Plaza Tol Batu Tiga dan Plaza Tol Sungai Rasau yang dimansuhkan kutipannya sejak 1 Januari lalu.

“Tol berkenaan memang akan dirobohkan selepas kutipannya dimansuhkan. Bila (kerja perobohan) dimulakan itu kita minta PLUS segerakan supaya tiada lagi kekeliruan dan pengguna lebuh raya tidak akan memperlahankan kenderaan di situ. Kadang-kadang memperlahankan kenderaan boleh menyebabkan kemalangan.

“Sebab itu memang kita minta (robohkan) secepat mungkin tetapi mereka (PLUS) pun ada prosedur yang perlu dipatuhi, dari segi proses tender ‘apapun kita harapkan mereka akan dapat segerakan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Menurutnya lagi, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) telah memaklumkan PLUS sudah mengeluarkan tender untuk kontraktor menjalankan kerja-kerja perobohan terbabit.

Semalam, agensi berita yang sama turut melaporkan kebimbangan pengguna lebuhraya terbabit yang mendakwa tinggalan kedua-dua pondok tol itu boleh mendatangkan bahaya kepada mereka. Malahan Isnin lalu, satu insiden kemalangan telah berlaku di Plaza Tol Batu Tiga apabila sebuah Perodua Kancil telah merempuh pondok tol berkenaan sehingga menyebabkan dua nyawa terkorban.

Ini berikutan terdapat ramai pemandu kenderaan memperlahankan kenderaan secara tiba-tiba apabila tiba di pondok tol berkenaan kerana laluannya yang sempit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required