DBKL akan cabut segera pembahagi laluan basikal

DBKL akan cabut segera pembahagi laluan basikal

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), dalam satu mesyuarat yang diadakan semalam telah memutuskan untuk mencabut dengan segera pembahagi laluan basikal yang terdapat di sekitar Kuala Lumpur seperti yang kami laporkan sebelum ini

Dalam satu kenyataan kepada Utusan, pengarah eksekutif pengurusan projek DBKL, Datuk Mahadi Che Ngah memberitahu langkah ini diambil selepas pemisah laluan itu dikata menyebabkan bahaya kepada pengguna jalan raya, terutamanya penunggang motosikal.

Penyelaras projek Cycling Kuala Lumpur, iaitu Bicycle Map Project, Jeffrey lim pula memberitahu secara berasingan kepada kami bahawa masalah seperti ini sememangnya sudah boleh dijangka, dan beliau kekal positif bahawa hasil yang sepatutnya akan terjadi.

DBKL akan cabut segera pembahagi laluan basikal

“Langkah mendapatkan sokongan daripada orang ramai adalah satu proses yang lama dan ia tidak akan berakhir. Segalanya berubah. Yang penting, bagaimana kita menyesuaikan diri dan bekerjasama untuk hasil yang positif. Mesej utamanya di sini adalah kepercayaan,” tambah Lim.

Projek laluan basikal ini dikenali dengan nama Bike4U dan ia melibatkan jarak 11 km dalam pusat bandar KL bagi fasa pertama perancangan lima-tahun yang bermula pada April 2017 dengan kini sudah menyediakan laluan khas sepanjang 5 km dari Mid Valley ke Dataran Merdeka sebelum ini.

Laluan di tengah pusat bandar itu menggunakan warna biru, dan diasingkan dengan pembahagi berketinggian 50 mm, dan direka agar ia tetap boleh dilalui pada bahagian atas pembahagi. Niatnya adalah untuk memisahkan antara basikal yang lebih berlahan daripada aliran trafik utama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required