Honda Malaysia sahkan inflator beg udara Takata pecah dalam kemalangan maut pada 1 Januari lalu

Honda Malaysia sahkan inflator beg udara Takata pecah dalam kemalangan maut pada 1 Januari lalu

Selepas membuat semakan dengan PDRM, Honda Malaysia mengesahkan bahawa inflator beg udara Takata sebelah pemandu telah pecah di dalam satu kemalangan di Selangor pada 1 Januari 2018. Kemalangan itu melibatkan sebuah Honda City 2004, dan telah menyebabkan kehilangan nyawa pemadunya, walaupun sebab kematian masih lagi belum diumumkan puncanya.

Menurut kenyataan rasmi syarikat itu, kenderaan terbabit tersenarai di dalam panggilan semula Honda yang dikeluarkan pada 21 Mei 2015. Panggilan semula itu melibatkan penggantian inflator beg udara pemandu dan penumpang depan buatan Takata dengan unit yang baru.

Honda Malaysia juga menyatakan beberapa notis makluman yang meminta pemilik untuk menghantar kenderaan mereka bagi menggantikan alatan yang terlibat sudah diedarkan, berdasarkan maklumat dari pangkalan data mereka.

Bagaimanapun, surat berkenaan tidak dihantar kepada pemilik terbaru berikutan pemindahan pemilikan kenderaan terbabit, dan menurut reka, kedua-dua penggantian inflator yang sepatutnya itu tidak pernah dilakukan.

Honda Malaysia masih aktif dalam menyebarkan makluman panggilan semula berkaitan inflator beg udara Takata, melalui pelbagai pendekatan untuk sampai kepada pelanggan. Ini termasuk mengeluarkan kenyataan rasmi di media, iklan, siri jelajah, panggilan telefon (71,700 panggilan telah dibuat) dan SMS (2.76 juta telah dihantar) serta kiriman surat dan emel (2.9 juta surat dan 35,800 emel).

Syarikat itu juga sudah memastikan kesediaan stok 100% bagi inflator depan bagi pemandu dan penumpang depan untuk diganti, serta pelbagai pendekatan telah dijalankan untuk melakukannya, seperti Hab Sentrak Servis, hab bergerak serta termasuk hab di stesen Petronas terpilih dan juga ketika siri jelajah Honda.

Setakat 25 Januari 2018, Honda Malaysia telah menggantikan sebanyak 221,000 inflator beg udara Takata bahagian pemandu, bersamaan dengan 84% nisbah dari jumlah keseluruhan yang perlu diselesaikan. Sementara bagi bahagian penumpang depan pula, sebanyak 427,000 unit sudah diselesaikan, atau 76% daripada jumlah keseluruhan yang perlu dilakukan.

Jika anda pemilik kenderaan Honda, semak status panggilan semula kenderaan anda di www.productrecall.honda.com.my atau www.honda.com.my atau hubungi talian bebas tol 1-800-88-2020. Boleh juga berkunjung ke rangkaian pengedar sah Honda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required