Honda Malaysia pergiat usaha panggilan semula inflator beg udara Takata; perkenal Hab Khas untuk penukaran alat ganti dan pampasan RM50 sehari

Honda airbag

Honda Malaysia (HM) hari ini mengumumkan pembukaan Hab Pusat Servis dan Hab Bergerak khas untuk mempercepatkan usaha memanggil semula semua kenderaan keluarannya yang terjejas kerana masalah pada inflator beg udara Takata. Syarikat berkenaan juga kesal dengan ketidakselesaan yang dihadapi pemilik kerana alat ganti dan kapasiti yang tidak dapat ditanggung oleh pusat servis sedia ada.

HM juga turut mengumumkan pelan pembayaran balik pampasan untuk “kerugian kerana tidak boleh menggunakan kereta” kerana penangguhan penukaran inflator beg udara sebelah pemandu Takata berkenaan, sebagai salah satu komitmen mereka dalam memenuhi permintaan dan kegusaran pelanggan yang terjejas berhubung isu tersebut.

Hab Pusat Servis sementara akan dibuka di berberapa lokasi khas untuk penukaran inflator beg udara Takata bermula 1 Ogos hingga 30 September 2016 dan ia akan beroperasi tujuh hari seminggu, dari 8 pagi hingga 7 petang. Lokasi Hab Pusat Servis berkenaan adalah :

• Hab Utara (bersebelahan S.M.J.K. Convent Dato’ Keramat)
Alamat: No.401, Jalan Dato’ Keramat, 10150 Georgetown, Penang

• Hub Tengah – Soo & Sons Metal Works Sdn. Bhd. (bersebelahan Hospital Columbia Asia)
Alamat: Lot 15 Jalan 13/6, Seksyen 13, 46200 Petaling Jaya, Selangor.

• Hub Selatan – Oriental Assemblers Sdn. Bhd.
Alamat: 99 & 99A-C, Jalan Tampoi, 81200 Johor Bahru, Johor.

Kesemua Hab Pusat Servis ini disasarkan untuk menampung kapasiti tambahan untuk menukar inflator beg udara berkenaan, dan juga menyediakan ruang simpanan alat ganti bagi memastikan ia mencukupi. Pelanggan boleh membuat temu janji dengan mana-mana Hab Pusat Servis ini dengan menghubungi talian bebas tol Honda 1-800-88-2020.

Penukaran inflator beg udara berkenaan bukan sahaja melibatkan pada bahagian pemandu, ada juga model yang memerlukan inflator beg udara bahagian penumpang ditukar. Dalam situasi berkenaan, HM akan mengutamakan penukaran inflator bahagian pemandu terlebih dahulu, bergantung kepada stok alat ganti dan kerana kekurangan alat ganti untuk inflator bahagian penumpang. Honda Malaysia sekali lagi meminta maaf atas kesulitan berkenaan.

Honda-Mobile-Hubs-1-e1469690447203_BM
Honda-Mobile-Hubs-2-e1469690457881_BM

Klik untuk besarkan

Honda Malaysia turut memperkenalkan Hab Bergerak untuk memberikan lebih keselesaan untuk pelanggan agar penukaran inflator berkenaan dapat ditukar dengan segera. Sebanyak 24 Hab Bergerak akan diwujudkan di 21 stesen minyak Petron terpilih dan tiga lokasi acara Honda Family Road Trip. Hab-hab bergerak ini akan dibuka bermula 5 Ogos hingga 25 September 2016, dibuka setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad di tiga lokasi berbeza, dari pukul pagi hingga 7 petang. Rujuk lampiran di atas untuk lokasi hab bergerak berkenaan.

Honda Malaysia juga turut mewujudkan Pasukan Bergerak untuk menyokong Hab Pusat Servis dan Hab Bergerak. Pasukan dan staf di semua hab berkenaan terdiri staf Honda yang terlatih dari kilang Honda di Melaka. Pasukan berkenaan juga akan mengunjungi pengedar-pengedar kereta terpakai untuk memeriksa status kenderaan Honda yang dijual. Jika perlu, inflator beg udara pada kenderaan-kenderaan berkenaan akan terus ditukar. Untuk pemilik kenderaan terpakai jenama Honda juga boleh memastikan status kenderaan mereka secara atas talian di dengan memasukan nombor VIN kenderaan mereka di sini: http://productrecall.honda.com.my

Honda-Malaysia-Airbag-Compensation-e1469690494291_BM

Honda Malaysia juga faham mengenai kesulitan pelanggan yang terpaksa menunggu alat ganti yang diperlukan dalam panggilan semula ini. Oleh itu pampasan “kerugian kerana tidak boleh menggunakan kereta” akan diberikan kepada pelanggan yang terjejas. Pelanggan boleh mendaftar dengan Honda Malaysia menerusi laman web http://productrecall.honda.com.my bagi mendapatkan ganti rugi sebanyak RM50 sehari atas kesulitan berkenaan. Tempoh pampasan berkenaan bermula 28 Julai dan berakhir pada 31 Ogos 2016. Pelanggan yang sudah mendaftar akan dihubungi sekiranya alat ganti mereka telah sampai dan akan dinasihatkan untuk menukarnya dalam masa dua hari. Anda juga boleh mendapatkan maklumat lanjut berkenaan pampasan ini di laman web yang dinyatakan diatas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required