PLUS Mobile App salur info trafik dengan lebih cekap?

Jika anda akan memanfaatkan cuti hujung minggu ini untuk balik kampung, dan kebetulan laluan utama yang akan digunakan ialah Lebuhraya Utara-Selatan, selain daripada mengikut cadangan waktu perjalanan yang telah dikeluarkan, mungkin ini masa terbaik untuk anda mencuba sendiri aplikasi PLUS Mobile App.

Menurut PLUS, selain laman Twitter dan talian bebas tol PLUSline 1-800-88-0000, pengguna juga boleh menggunakan aplikasi khusus berkenaan untuk mendapatkan maklumat keadaan trafik semasa serta kemaskini-kemaskini lain melalui telefon anda.

Dari pemerhatian kami, aplikasi berkenaan kini di dalam versi v3.1.1, dan mempunyai sembilan menu utama untuk memudahkan pengguna. Antara fungsi yang disediakan ialah senarai semua plaza tol yang ada serta fungsi pengira untuk pengguna mengetahui kadar bayaran yang perlu disediakan dari mana-mana palza tol yang diinginkan sepanjang lebuhraya berkenaan.

Begitu juga dengan semakan bagi senarai kemudahan kawasan rehat dan rawat yang terdekat dengan anda dari satu-satu lokasi. Untuk membolehkan pengguna mengetahui keadaan trafik semasa, dua menu yang mungkin anda ingin cuba perhatikan ialah Live Traffic dan Live Feed.

Menurut PLUS lagi, bagi fungsi Live Feed, ia akan memamparkan gambar secara langsung (still photo) terkini dari kamera litar tertutup dilokasi-lokasi yang diinginkan oleh pengguna. Dan, gambar-gambar berkenaan dikemaskini dalam tempoh setiap lima minit untuk menunjukkan keadaan trafik semasa yang ada.

Satu lagi fungsi penting yang disediakan ialah butang SOS dibahagian tengah senarai menu berkenaan, untuk digunakan dalam situasi kecemasan dan jika anda memerlukan pertolongan segera. Apa yang perlu dilakukan oleh pengguna hanyalah memasukkan nombor telefon, nama dan titik lokasi semasa pengguna.

Petugas akan menghubungi anda semula secepat mungkin (dengan andaian lokasi anda mempunyai isyarat telefon yang kuat dikawasan terbabit). Selain itu, sebarang makluman terkini juga mempunyai tab menu tersendiri, serta lain-lain perincian yang mungkin diperlukan untuk memudahkan pengguna merancang perjalanan.

Semua maklumat dan respon yang disediakan oleh aplikasi ini dikawal sepenuhnya oleh pusat kawalan utama PLUS di ibu pejabatnya di Subang, sebelum disalurkan kepada tindakan selanjutnya petugas yang berada berhampiran lokasi yang terlibat.

Jadi, untuk tahu sama ada aplikasi ini betul-betul berkesan untuk digunakan dalam keadaan sebenar atau sebaliknya, apa kata anda cuba sendiri dan kongsikan pengalaman itu bersama kami nanti. Kalau memang betul aplikasi ini mampu menyalurkan maklumat semasa dan membantu pengguna untuk merancang perjalanan dengan lebih baik, itu sangat bagus untuk membantu melancarkan lagi perjalanan semua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required