Kerajaan nafi kempen keselamatan jalan raya gagal

Kerajaan nafi kempen keselamatan jalan raya gagal

Biarpun ada pihak yang menuduh Kempen Keselamatan Jalan Raya yang dianjurkan saban tahun tidak menunjukkan keberhasilan atau pun dalam makna lain, gagal, namun perkara ini dinafikan oleh Kementerian Pengangkutan.

Menurut Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Ab Aziz Kaprawi, kempen tersebut telah mencatatkan kejayaan apabila jumlah kematian yang direkodkan menurun 412 kes pada tahun lepas.

Katanya lagi, sebanyak 6,740 kes kematian akibat kemalangan jalan raya dicatatkan sepanjang tahun lalu berbanding 7,152 pada 2016, laporan Bernama.

“Jumlah kematian pada 2016 adalah 7,152 iaitu meningkat 419 kes berbanding tahun sebelumnya iaitu 6,706 kes. Jadi, penurunan jumlah kematian tahun lepas (412 kes) menunjukkan perkembangan yang baik. Saya berharap pemandu akan memandu dengan lebih berkhemah terutamanya pada musim perayaan ini bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini berlaku, sekali gus dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas,” katanya.

Beliau berkata kerajaan akan mengambil pendekatan penguatkuasaan jalan raya termasuk penggunaan Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di semua jalan terpilih untuk memastikan pengguna jalan raya mematuhi had laju yang ditetapkan.

“Kita faham dengan situasi trafik sesak pada musim perayaan, tetapi kita meminta orang ramai untuk memandu secara berhemah dan patuhi keselamatan serta peraturan jalan raya,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required