Sebastien Loeb berlumba semula di WRC – bakal tampil di Rali Mexico yang berlangsung minggu ini

Juara dunia sembilan-kali dalam kejohanan rali dunia (WRC), Sebastien Loeb akan berlumba semula dalam kejohanan itu bermula pada Rali Mexico 2018 yang dijadualkan akan bermula 8 Mac ini. Namun penyertaan Loeb tersebut bukanlah penampilan untuk merebut semula gelaran dari juara musim lalu, Sebastien Ogier, sebaliknya hanya program khas yang dijalankan Citroen, membolehkan Loeb memandu untuk tiga pusingan rali pada musim 2018 ini.

Menurut Loeb, Citroen telah memberikannya untuk peluang untuk berlumba semula dalam WRC, dan beliau tidak akan mensia-sia peluang ini kerana ingin merasai sendiri kereta WRC generasi baharu – yang kini lebih berkuasa setelah peraturan dirombak semula bermula musim lalu. Dengan restrictor pengecas turbo lebih besar dibenarkan, rata-rata 1.6 liter pada jentera-jentera terkini WRC mampu menghasilkan kuasa sekitar 380 hp.

Sebastien Loeb mempertahankan gelarannya bermula dari tahun 2004 hingga 2012 bersama pasukan Citroen, dan akhirnya membuat pengumuan untuk bersara dan tidak akan berlumba pada musim 2013. Namun selepas itu, pemandu dari Perancis berkenaan bersetuju untuk berlumba dalam empat pusingan pada musim 2013 iaitu Monte Carlo, Sweden, Argentina dan Perancis.

Loeb juga kembali ke WRC pada musim 2015 juga bersama Citroen, membuat penampilan hanya pada Rali Monte Carlo – dia tersingkir dari perlumbaan yang sedang didahuluinya kerana kerosakan pada roda.

Untuk musim WRC 2018, Citroen mengurangkan jumlah jentera yang beraksi untuk kelas tertinggi tersebut kepada hanya dua buah. Pemandu utamanya, Kris Meeke akan bertanding untuk kesemua 13-pusingan musim ini, manakala rakan sepasukannya, Craig Breen tidak akan berlumba dalam tiga rali untuk memberikan laluan kepada Sebastien Loeb.

Seorang lagi pelumba, Khalid Al-Qassimi pula hanya akan memandu C3 WRC pada pusingan-pusingan tertentu, manakala pelumbu ketiga Citroen musim lalu, Stephane Lefebvre akan berlumba dikelas lebih rendah WRC2 untuk memandu jentera baharu C3 R5.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Khairul on Mar 05, 2018 at 11:48 am

    Bosan la tu… tak tau nak buat ape dah. Sudah tua laaa. Better stay retired. Comebacks in motorsport usually end with failures. No matter how talented you are.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required