Tan Chong rancang lancar Nissan Kicks baharu di Malaysia, bersama Serena S-Hybrid dan Leaf – laporan

Tan Chong rancang lancar Nissan Kicks baharu di Malaysia, bersama Serena S-Hybrid dan Leaf – laporan

Edaran Tan Chong Motor (ETCM) rancang untuk melancarkan beberapa model baharu pada separuh pertama 2018 dan 2019, dan salah satunya ialah Nissan Kicks. Crossover segmen-B itu bakal menjadi salah satu daripada model yang dijadualkan bakal diperkenalkan di Malaysia, menurut laporan The Edge.

Laporan tersebut walaubagaiman pun tidak memaklumkan jangkaan pelancaran bagi Kicks, namun ia bakal memberikan persaingan sengit buat Honda HR-V, Mazda CX-3 dan akan datang Toyota C-HR. Dua lagi model yang bakal dilancarkan di negara ini ialah Nissan Leaf yang telah disahkan bakal tiba di pasaran tempatan pada suku ke-empat tahun ini, serta Serena Hybrid generasi kelima baharu, tidak lama lagi. MPV tersebut juga berpotensi untuk memperkenalkan teknologi Nissan e-Power di sini, namun rasanya versi itu lama lagi akan sampai.

Model-model baharu tersebut dilihat mampu menambah barisan sedia ada model ETCM, setelah beberapa tahun syarikat ini tidak memperkenalkan model baharu Nissan di pasaran tempatan.

Berdasarkan data daripada laporan analisis, syarikat tersebut dijangka akan mengekalkan jumlah keseluruhan industri (TIV) bagi perkongsian pasaran di Malaysia sekitar 5% (7% pada 2016). Jualan bagi operasi kumpulan tempatan Tan Chong bagi tahun kewangan 2017 menyusut sebanyak 32% berbanding tahun sebelumnya, ke 28,640 unit.

Secara individual, jualan Nissan menurun sebanyak 27,154 unit (-33%), UD Trucks ke 865 unit (-11%), Renault ke 592 unit (-1%) dan Infiniti ke 29 unit (-75%).

Kejatuhan prestasi tempatan telah disejajarkan dengan prestasi yang lebih baik di Indochina (Myanmar, Thailand, Laos, Cambodia dan Vietnam), yang menunjukkan peningkatan jualan kenderaan sebanyak 34% hingga 6,913 unit.

Pasaran menyaksikan peningkatan jualan sebanyak 14% ke 5,489 unit, dengan perkembangan yang banyak datangnya dari Laos (dengan 384 unit, +47%), Kemboja dengan 219 unit (lebih 100%) dan Myanmar dengan 821 unit (kurang daripada 100%). Ia berdasarkan sambutan yang amat menggalakkan terhadap model Nissan Sunny dan X-Trail.

Laporan tersebut turut menambah syarikat berkenaan sedang mensasarkan untuk mengembangkan lagi operasi di Indochina, hasil dari perkembangan pasaran yang positif dan juga sumbangan pendapatan yang tinggi dari rantau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required