VW Group bangunkan platform EV premium serba baharu – digunakan oleh Audi, Bentley dan Porsche

VW Group bangunkan platform EV premium serba baharu – digunakan oleh Audi, Bentley dan Porsche

Volkswagen dilaporkan sedang membangunkan platform kenderaan elektrik premium baharu yang bakal digunakan oleh Audi, Bentley dan Porsche. Menurut Motor Trend, ia akan mempunyai tiga versi binaan (dengan kod nama Premium Platform Electric atau PPE), Audi telah mengetuai bahagian kejuruteraan kedua, manakala Porsche pula akan membangunkan yang ketiga.

“Ini adalah pasukan bersama, membawa pengetahuan kejuruteraan terbaik antara kedua-dua syarikat untuk mewujudkannya, “ujar ketua pembangunan teknikal Audi Peter Mertens. Platform baharu ini juga akan menyokong semua model elektrik bateri masa depan dari tiga jenama tersebut menjelang 2022.

Buat masa ini, Porsche Mission E yang menggunakan binaan J1 yang dibangunkan secara dalaman oleh Porsche. Audi E-tron Quattrom pula menggunakan versi modifikasi dari platform MLM yang digunakan oleh model dari B9 Audi A4 hingga Bentley Bentayga. Walau bagaimana pun, Mertens telah mengesahkan kedua-dua J1 dan MLB akan digantikan oleh platform EV premium serba baharu ini.

VW Group bangunkan platform EV premium serba baharu – digunakan oleh Audi, Bentley dan Porsche

Laporan ini turut menambah, keputusan untuk membangunkan PPE selepas mengambil pengajaran dari pembangunan MEB (Modular Electric Platform, yang direka spesifik untuk bateri EV) selama empat tahun, di mana ia akan dihgunakan oleh lebih 15 produk arus perdana VW Group menjelang 2025.

Aplikasi PPE akan dioptimumkan agar sesuai dengan kenderaan mewah yang lebih besar, berprestasi tinggi dan mewah, terutamanya dari aspek penjana kuasa/suspensi serta sistem voltan dan pek bateri. Berita ini sangat berbeza dengan rancangan Audi untuk pergi dengan satu seni bina tunggal (masih berdasarkan platform MLB generasi seterusnya) untuk menghimpunkan aplikasi yang berbeza. Tetapi, kita bolehlah lupakannya sekarang.

“Kita telah mengubah arah haluan. Memberi lebih banyak potensi jika mempunyai platform untuk mencuba segalanya. Ia sangat mahal, sangat berat dan pengkadarannya pula tidak sesuai dengan jenama mewah,” jelas Merterns.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required