UMW ganda pegangan dalam Perodua sehingga 70.6%

UMW ganda pegangan dalam Perodua sehingga 70.6%

UMW Holdings telah mengumumkan bahawa syarikat itu telah membuat dua pembelian saham secara berasingan di dalam perkembangan yang bakal menyaksikan peningkatan pegangannya dalam Perodua kepada 70.6%, lapor The Star. Ketika ini, UMW hanya memegang 38% pegangan kepentingan ke atas pengeluar kenderaan nasional kedua itu.

Bahagian pertama urusan berkenaan melibatkan pembelian sebanyak 50.07% kepentingan di dalam syarikat alatan automotif MBM Resources daripada Med-Bumikar bernilai RM501 juta. Pengambil-alihan itu akan membawa kepada penawaran wajib bagi saham selebihnya di dalam MBM Resources, yang mana ketika ini memiliki 22.5% pegangan dalam Perodua.

Pengambil-alihan terancang ke atas MBM Resources itu – yang melibatkan pengeluaran produk dan bahagian automotif dan juga pengedaran serta cawangan bagi jenama-jenama seperti Perodua, Daihatsu, Hino, Mitsubishi, Volkswagen dan Volvo di negara ini – akan meningkatkan kepentingan UMW di dalam Perodua kepada 60.6%.

UMW ganda pegangan dalam Perodua sehingga 70.6%

Tawaran kedua pula ialah untuk membeli 10% kepentingan dalam Perodua daripada Permodalan Nasional Berhad (PNB) sebanyak RM417.5 juta di dalam bentuk persetujuan tunai dan saham baru. Selesai sahaja urus niaga ini nanti akan menyaksikan UWM meningkatkan pegangannya dalam Perodua kepada 70.6%.

Dalam fail kepada Bursa Malaysia, UMW berkata langkah berkenaan akan membolehkan syarikat itu meningkatkan pegangan strategik di dalam Perodua serta memperluaskan pendedahannya di dalam segmen kenderaan komersial melalui rangkaian MBM Resources sedia ada.

“Cadangan pengambilalihan berkenaan adalah selari dengan strategi syarikat untuk memperkemas perniagaan teras di dalam bidang automotif, kelengkapan dan pengilangan serta kejuruteraan,” jelas syarikat itu. “Ia akan membenarkan syarikat untuk menambahbaik prospeknya di dalam segment automotif dengan memanfaatkan kekuatan Perodua di dalam segmen kereta nasional, bersekali dengan kehadiran sedia ada syarikat di dalam segmen kenderaan bukan nasional melalui jenama Toyota,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required