General Motors Korea bakal bankrap jika kesatuan sekerja tidak bersetuju dengan pemotongan kos buruh

General Motors Korea bakal bankrap jika kesatuan sekerja tidak bersetuju dengan pemotongan kos buruh

Pengeluar kenderaan dengan jenama Chevrolet yang sesuai untuk pasaran luar Amerika Syarikat seperti Aveo dan Spark, General Motors Korea (GM Korea) akan berhadapan risiko bankrap sekiranya kesatuan sekerjanya tidak bersetuju dengan pemotongan kos buruh pada 20 April ini, lapor Reuters.

Bulan lalu GM Korea dilaporkan ia telah menutup salah satu dari empat kilang miliknya (yang terletak di Gunsan, Boryeong, Changwon dan Bupyeong-gu) dan firma tersebut turut menyatakan, selain dari persetujuan dari kesatuan sekerja yang perlu dicapai, sokongan dari pihak kerajaan juga amat diperlukan ketika ini bagi membolehkan mereka terus beroperasi.

Presiden GM International, Barry Engle pula dilaporkan telah memberitahu ketua kesatuan sekerja GM Korea bahawa persetujuan tersebut diperlukan sebelum mereka membentangkan rancangan pemulihannya kepada kerajaan pada 20 April ini.

Syarikat yang sebelum ini dikenali sebagai GM Daewoo berkenaan terpaksa diisytiharkan bankrap sekiranya gagal mendapatkan persetujuan tersebut sebelum tarikh akhir yang diberikan. Firma itu turut menambah mereka juga turut perlu menyediakan kos operasi berjumlah US$600 juta (RM2.34 billion) menjelang akhir April ini.

Pengeluar automotif tersebut sudahpun memotong kos melebihi 500 bilion won (US$470 juta, RM1.8 bilion) menerusi persetujuan yang dicapai bersama kesatuan sekerja berkenaan dengan pemotongan gaji, bonus dan juga pengurangan sukarela, namun mereka masih lagi perlu mendapatkan persetujuan untuk memotong pelbagai faedah bernilai US$74-$84 juta (RM285-RM324 juta), menurut sumber rasmi kesatuan itu.

General Motors Korea bakal bankrap jika kesatuan sekerja tidak bersetuju dengan pemotongan kos buruh

Kesatuan tersebut juga menjelaskan bahawa mereka tidak meminta sebarang kenaikan gaji dan bonus tahun ini, tetapi mahu majikan mereka menyediakan plan produksi akan datang bersama jaminan perkerjaan.

Operasi syarikat berkenaan telahpun membuang 5,000 tenaga kerja dari hampir 16,000 orang keseluruhan atau kira-kira 30% tenaga kerjanya. Walau bagaimanapun, produksi akan kembali stabil sekiranya kerajaan memberikan sokongan dan bersetuju dengan pelan yang dibuat oleh GM Korea untuk memulihkan kembali operasinya, menurut dokumen yang dilihat oleh agensi berita tersebut baru-baru ini.

Hampir 2,500 orang atau 15% dari jumlah keseluruhan pekerja GM Korea telah memohon pakej pemotongan yang telah ditawarkan majikan mereka sebagai satu langkah penstrukturan semula. GM Korea menyatakan mereka mungkin akan mempertimbangkan lebih pemotongan sukarela untuk 680 orang lagi pekerjanya di kilang Gunsan, namun ia hanya akan diambil sebagai pilihan terakhir.

Selain dari Aveo dan Spark, GM Korea turut menghasilkan model-model Chevrolet lain seperti Orlando, Cruze, Malibu, Trax dan Impala. Syarikat tersebut dimiliki oleh GM dengan pegangan saham 77%, manakala 17% saham dimiliki oleh Bank Pembangunan Korea. 6% saham selebihnya pula dimiliki oleh rakan kongsi GM dari dari China iaitu SAIC Motor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required