Mini klasik retro EV tampil pertama kali di New York

Mini klasik retro EV tampil pertama kali di New York

Ada satu model Mini menarik yang turut diperkenalkan di New York International Autoshow yang sedang berlangsung. Classic Mini Electric bukan model biasa-biasa jenama itu; ia mempertemukan reka bentuk bersejarah Mini yang dahulu dengan sistem janaan elektrik yang mesra alam.

Model yang dipertontonkan ini menggunakan sebuah Mini Cooper klasik tahun 1988 yang dibina semula untuk menepati keperluan sistem pacuan elektrik. Menurut Autocar UK, terdapat sebuah motor elektrik 38 hp disambungkan kepada gear yang sama pada kenderaan biasa. Motor berkenaan menggunakan pek bateri lithium-iron phosphate, yang ditempatkan di belakang tempat duduk.

Ia memerlukan empat jam untuk dicas sepenuhnya menggunakan soket domestik 220-volt biasa. Sistem ini membolehkan kereta ini mencapai kelajuan maksimum 121 km/j dengan jarak 105 km.

Dari segi reka bentuk, bahagian luarannya dicat dengan warna merah dengan bumbung putih untuk dipadandkan dengan jalur putih pada bonet. Penampilannya sebagai sebuah kereta EV diwakilkan dengan penggunaan logo kuning MINI Electric pada bonet dan hab rim serta beberapa kawasan lain.

Walaupun nampak comel dan sangat menarik, model ini hanya untuk tujuan dipertonton pada pameran dan tidak akan dikeluarkan dalam pasaran konsumer. Apa pun, Mini memang akan memperkenalkan model elektrik sepenuhnya yang pertama jenama itu pada 2019 nanti – sempena ulangtahun ke-60 Mini klasik.

Model berkenaan dipertontonkan sebagai MINI Electric Concept ketika pameran di Frankfurt tahun lalu. Ia akan dibangunkan di kilang jenama itu di Oxford tahun depan. Untuk kita di Malaysia pula, ada satu model yang akan diperkenalkan tak lama lagi; MINI Cooper S E Country All4 – sebuah model plug-in hybrid.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required