VIDEO: Replika Proton Saga Megavalve dari kertas!

Jika anda seorang pengumpul model atau replika kereta, anda mungkin perasan agak sukar untuk mendapatkan model skala untuk kereta-kereta keluaran Proton. Yang boleh di beli pasaran setakat ini hanyalah Proton Waja dan juga Inspira, manakala Proton Wira pernah dikeluarkan dalam bentuk tabung duit ketika era 90’an dahulu.

Nah, tengok video diatas – lelaki pemilik akaun Youtube bernama RyuZakiL BoyZz ini memuat naik video menunjukkan dia menghasilkan replika Proton Saga generasi pertama hanya dengan menggunakan kertas!

Berdasarkan video tersebut, dia melakar dahulu bahagian kedua-dua sisi Saga berkenaan di atas kertas, kemudian memotongnya. Setelah itu, bahagian lain seperti muka depan, bonet serta cermin hadapan dan belakang juga bumbung dicantum dengan kedua-dua sisi tersebut hanya menggunakan gam. Kemudiannya, perincian-perincian lain turut ditambah seperti muka lengkap hadapan dan belakang, cermin tingkap dan juga kesemua jalur badan.

A post shared by Paper Replika (@replika_car) on

Berdasarkan gril hadapan kereta ini, pemilik dilihat ‘menyatakan’ bahawa replika ini adalah dari versi Saga Megavalve, atau model terakhir sebelum model Saga diganti dengan facelift Iswara. Replika tersebut juga ‘disolek’ dengan gaya stance & fitment (SNF) menampilkan ruang roda belakang telah ‘dibulatkan’ (bentuk asal adalah lebih rata di atas), overfender pada setiap sudut, serta set rim lima jejari dengan bibir yang agak lebar lengkap bersama cakera brek yang ditebuk disebalik setiap roda.

Ketika ‘menyiasat’ lagi akaun Youtube ini, nampaknya pemilik berkenaan bukan sahaja menghasilkan Saga ini, malah turut sudah menyiapkan pelbagai model lain seperti Perodua Alza, Toyota Corolla KE70, Mazda RX-7 FD3S, Nissan Fairlady 350Z Veilside dan juga Nissan GT-R R35 Liberty Walk.

Anda juga boleh lihat hasil kerja pemuda ini menerusi akaun Instagram dengan nama replika_car – di sini ada lagi yang mengejutkan, dia sedang menghasilkan Lamborghini Huracan dengan saiz seakan yang sebenar!

GALERI: Proton Saga Megavalve

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required