Projek HSR hanya ditunda, tunggu masa lebih sesuai

Projek HSR hanya ditunda, tunggu masa lebih sesuai

Nampaknya projek HSR antara KL-Singapura yang termasuk di dalam senarai projek mega yang dinilai semula oleh kerajaan dan pernah diumumkan akan dibatalkan oleh Tun Mahathir hanya akan ditangguh sementara waktu dan menunggu masa yang lebih sesuai dan stabil untuk dilaksanakan.

Perkara ini diumumkan oleh Perdana Menteri, Tun Mahathir ketika satu wawancara bersama Nikkei Asian Review di Jepun. “Akan ada keperluan untuk sebuah kereta laju pada masa hadapan, mungkin merentas bahagian Semenanjung.

“Tetapi kami tidak mampu melaksanakannya ketika ini. Jadi, kami terpaksa menangguhkan pelaksanaan projek berkenaan. Kereta laju menjadi lebih cekap jika melibatkan jarak perjalanan yang panjang. Tetapi, jika jarak terlibat cuma pendek, sumbangannya tidak seberapa. Jadi kami perlu nilai semula projek HSR ini,” jelas beliau.

Pada bulan Mei, Mahathir memaklumkan bahawa projek HSR akan dibatalkan sepenuhnya dalam usaha untuk menghentikan projek-projek yang tidak diperlukan ketika ini, bertujuan untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

Projek HSR hanya ditunda, tunggu masa lebih sesuai

Ditandatangani pada Disember 2016, projek HSR KL-Singapura melibatkan laluan trek berkembar sepanjang 350 km dengan melibatkan lapan hentian – Singapura, Iskandar Puteri, Batu Pahat, Muar, Ayer Keroh, Seremban, Putrajaya dan Kuala Lumpur.

Sebanyak 10 gerabak dijangka akan digunakan bagi setiap keretapi, dengan kapasiti 100 orang dalam setiap satunya. Kelajuan maksimum yang boleh dicapai ialah 300 km/j, dengan tempoh perjalanan dari KL ke Singapuran hanya memakan masa 90 minit.

“Kita tak boleh kata yang kita tak akan perlukan keretapi laju ini di Malaysia. Apa yang boleh dilakukan ialah menangguh dahulu projek berkenaan, kerana ia memerlukan perbelanjaan yang begitu tinggi ketika ini,” tambah Mahathir.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required