Projek kereta nasional baru; tumpuan untuk pasaran Malaysia terlebih dahulu, diikuti global – Tun Mahathir

Projek kereta nasional baru; tumpuan untuk pasaran Malaysia terlebih dahulu, diikuti global – Tun Mahathir

Semalam, berita berkaitan hasrat Tun Mahathir untuk mewujudkan satu lagi jenama kereta nasional yang baru menarik perhatian ramai orang dan mengundang pelbagai maklumbalas. Tetapi, hanya sedikit maklumat yang beliau nyatakan berkaitan perkara itu.

Namun, di dalam wawancara bersama Nikkei Asian Review di Jepun, selain mengulas tentang penangguhan projek keretapi laju HSR KL-Singapura, rancangan Tun M berkaitan projek kereta nasional yang baru juga menjadi antara perkara yang ditanyakan, dan beliau memaklumkan beberapa lagi perincian tambahan.

Dalam temuramah itu, Tun Mahathir ditanyakan sama ada beliau akan mempertimbangkan untuk membeli semula kepentingan dalam Proton dari Geely. “Sebenarnya Malaysia masih mempunyai pegangan majoriti 51% (sebenarnya 50.1%). Saya tak tahu perjanjian apa yang terlibat antara kedua-dua pihak. Saya berharap kita dapat memasarkan kenderaan ke China.”

“Namun syarikat itu percaya bahawa Malaysia hanya boleh memasang kenderaan pemanduan sebelah kanan, dan hanya akan tertumpu kepada pasaran pemanduan sebelah kanan sahaja. Ini bermakna, kita tiada akses untuk memasarkannya di China. Ini akan membantutkan pertumbuhan. Sudah tentu, kami berharap untuk mengeluarkan kenderaan baru yang menepati piawaian Euro 5 dan Euro 6, supaya kita boleh memasarkannya ke pasaran global lain, walaupun kami tak boleh menembusi pasaran China,” tambah Tun Mahathir.

Projek kereta nasional baru; tumpuan untuk pasaran Malaysia terlebih dahulu, diikuti global – Tun Mahathir

Geely sebelum ini pernah menyatakan hasrat syarikat itu untuk meluaskan lagi jangkauan jenama Proton dan dieksport bagi pasaran ASEAN, dengan Malaysia menjadi hab bagi pemasangan kenderaan pemanduan sebelah kanan.

Memberi tumpuan kepada cadangan untuk projek kereta nasional yang baru, Tun Mahathir menjelaskan syarikat itu nanti akan berbeza sama sekali dari Proton dan ingin menjadikan Jepun sebagai rakan usaha sama. “Seperti kereta nasional yang pertama dulu, yang bermula hanya dengan 18% kandungan tempatan dan mendapatkan kerjasama dari Mitsubishi Motor, kami berhasil untuk menguasai keseluruhan proses pembuatan kenderaan, dari merekabentuk hinggalah ujian kenderaan,” jelas beliau.

“Hari ini, teknologi moden disandarkan kepada sensor dan sebagainya. Kami perlu untuk menguasai hal ini juga. Tetapi, pada peringkat ini, kami ingin membina kereta untuk pasaran Malaysia terlebih dahulu. Kemudian barulah untuk pasaran global yang lain,” tambahnya.

Adakah anda bersetuju dengan cara dan pandangan ini? Kongsikan diruang komen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Alson P on Jun 13, 2018 at 1:39 am

    Setuju sangat dengan projek kenderaan nasional ke3.. Menjadikan pasaran kenderaan national lebih berdaya maju dan persaingan yang menguntungkan rakyat..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
  • Matju on Jun 13, 2018 at 3:28 pm

    Sangat setuju kerana sudah pasti semua penyokong PH akan beli kereta itu nanti..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • adnan bin man (hj) on Jul 05, 2018 at 11:25 am

    untuk ke pasaran global elok buat kenapa kereta mercedez malaysia _ acuan kereta lama buatan sendiri

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required