Toyota akui ‘kereta super sport’ dibangunkan dengan teknologi Le Mans, tunjuk GR Super Sport Concept

Toyota akui ‘kereta super sport’ dibangunkan dengan teknologi Le Mans, tunjuk GR Super Sport Concept

Pemenang 24 Hours of Le Mans 2018, Toyota telah mempamerkan GR Super Concept di Circuit de la Sarthe sebelum perlumbaan bermula, termasuk mengesahkan bahawa “pembangunan bagi generasi akan datang kereta super sport Toyota telah bermula.” Ya, ia bukan setakat Supra baharu, tetapi kereta super sport yang diposisikan di atas kereta sport.

Toyota berkata hypercar yang akan datang ini akan menggunakan teknologi elektrik hibrid dan “teknologi penjimatan bahan api” menerusi penglibatan ke-enam tahun mereka dalam FIA World Endurance Championship (WEC).

Pertama kali didedahkan di Tokyo Auto Salon 2018 pada Januari lalu, GR Super Sport Concept dijanakan oleh enjin 2.4 liter turbo-berkembar V6 dan Toyota Hybrid System-Racing (THS-R), yang mampu menghamburkan gabungan kuasa sehingga 1,000 hp, berkongsi dengan jentera lumba TS050 Hybrid LMP1.

“Bertanding di WEC, salah satu siri permotoran yang cukup menguja dan berlumba di Le Mans – salah satu perlumbaan yang paling ikonik – membantu kami untuk membangunkan teknologi elektrik hibrid bertaraf dunia dan membolehkan kami memindahkan pengetahuan kami ke model produksi,” ujar Shigeki Tomoyama, presiden bagi Gazoo Racing.

Sambungnya lagi, “Industri automotif yang mengalami banyak perubahan ini, kami akan teruskan minat kami untuk mengeluarkan kereta yang benar-benar menarik. Tidak kiralah bagaimana teknologi elektronik dan digital akan terus transformasikan kenderaan, kami akan pastikan yang kereta buatan kami tidak akan menjadi satu lagi komoditi”.

“Kami mulakan projek ini kerana kami percaya dengan mencipta kereta super sport, daya tarikan seperti TSo50 Hybrid akan menambah penglibatan Toyota dalam WEC. Dalam masa yang sama, pada masa hadapan, pelanggan akan lebih berpeluang untuk merasai pengalaman menggunakan jentera ini, selain menikmati prestasi pemanduan yang lebih jitu,” terang Tomoyama lagi.

Bos GR juga berkata pada Januari lalu, jika e-Palette concept dari CES 2018 menjadi platform akan datang, maka GR Super Sport Concept mungkin menjadi jentera lumpa akan datang.

“Ini fakta yang tidak boleh diubah kerana ramai yang inginkan kenderaan yang menarik. Perasaan untuk memiliki jentera sebegini memang cukup mengujakan,” ujar Tomoyama lagi.

Tidak seperti hypercar lain, jentera ini memang patut diketengahkan dalam perlumbaan Le Mans. Apa komen anda mengenainya?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required