Subsidi RM3b untuk RON95, diesel dikekalkan – Lim

Subsidi RM3b untuk RON95, diesel dikekalkan – Lim

Biarpun harga minyak dunia meningkat, namun Kerajaan Malaysia masih menetapkan pendirian untuk mengekalkan subsidi sebanyak RM3 bilion bagi bahan api petrol RON95 dan diesel.

Menurut Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, kerajaan juga memperuntukkan subsidi untuk bahan api berkenaan sebanyak RM3 bilion sehingga akhir tahun ini, laporan Harian Metro.

“Saya telah mengeluarkan kenyataan mengenai RON95, harganya telah ditetapkan kepada RM2.20 seliter. Harganya dan diesel tidak akan diapungkan mengikut harga pasaran. Kita anggarkan subsidi yang akan dibelanjakan untuk kedua-dua bahan api ini ialah kira-kira RM3 bilion. Jumlahnya mungkin kurang bergantung kepada harga minyak dunia,” ujarnya.

Sambungnya lagi, “Kami tidak boleh memberikan jumlah tepat mengenai subsidi ini kerana harga minyak dunia berubah-ubah setiap minggu, maka perlu tunggu akhir tahun ini untuk mengetahui jumlah sebenar,” katanya kepada pemberita hari ini.

Mengulas mengenai kemungkinan harga minyak RON95 dapat diturunkan lebih rendah jika ada lebihan peruntukan, Guan Eng berkata, agak sukar untuk menurunkan harga bahan api itu kerana harga minyak dunia ketika ini sedang meningkat.

“Sekarang harga minyak naik, nak turun lagi agak sukar sedikit. Sungguhpun harga minyak naik, kita akan terus kekalkan harga diesel dan RON95,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required