Bentley Bentayga catat rekod baru untuk SUV di Pikes Peak – versi istimewa akan ditawarkan kepada pasaran

Bentley Bentayga catat rekod baru untuk SUV di Pikes Peak – versi istimewa akan ditawarkan kepada pasaran

Tahun ini bermacam kereta mencatat rekod sewaktu perlumbaan mendaki bukit Pikes Peak dan tidak terlepas adalah daripada Bentley, apabila Bentayga mereka berjaya memecahkan rekod lama bagi SUV produksi dengan catatan masa 10 minit 49.9 saat.

Semasa perlumbaan itu, Bentayga yang dipandu oleh Rhys Millen mencatat kelajuan purata 107 km/j sepanjang ia melalui 156 selekoh dan mendaki sehingga 4,720 kaki. Kata Millen, masa bawah 11 minit yang dapat dicatat dengan menggunakan SUV mewah yang diubah suai sedikit sahaja membuktikan Bentayga sememangnya berprestasi dan mempunyai tahap kejuruteraan yang tinggi.

Antara modifikasi yang dibuat pada Bentayga ini adalah roll-cage, sistem pemadam kebakaran, tempat duduk lumba dan tayar Pirelli. SUV ini juga mendapat manfaat daripada pengurangan 300 kg berat daripada bahagian kemasan dalamnya, dan menggunakan sistem ekzos Akrapovic yang menjadikan bunyi daripada enjin 6.0 liter twin turbo (600 hp/900 Nm) padanya lebih garang.

Bentley Bentayga catat rekod baru untuk SUV di Pikes Peak – versi istimewa akan ditawarkan kepada pasaran

Kereta ini juga dicat dengan warna Radium Satin, dan dipasang dengan kit penggayaan Bentley Styling Specification yang menambah splitter hadapan, diffuser, side skirt dan spoiler belakang gentian karbon.

Untuk meraikan perkara ini, Bentley telah memperkenalkan Pikes Peak Bentayga edisi terhad yang akan dikeluarkan cuma sepuluh unit sahaja. Ia akan dibuat oleh cabang ubah suai khas Bentley iaitu Mulliner dan boleh didapati dalam warna hitam Beluga atau Radium dengan rim 22 inci dua tona.

Turut disediakan adalah Black Specification, di mana semua bahagian krom di luarnya diganti dengan warna hitam dan splitter, side skirt, diffuser serta spoiler belakang gentian karbon. Di fender pula terdapat grafik Pikes Peak. Pada bahagian dalam, banyak bahagian yang dibalut dengan kulit Alcantara dan terdapat plak nombor khas edisi Pikes Peak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required