Audi TT 2018 tampilkan pembaharuan gaya dan ciri

Audi TT 2018 tampilkan pembaharuan gaya dan ciri

Tahun 2018 sebenarnya adalah ulang tahun ke-20 bagi Audi TT. Bagi memberikan lebih makna kepada waktu ini, pengeluar dari Jerman ini telah memberikan facelift kepada model generasi ketiga. Bukan setakat itu, satu model edisi khas ‘Audi TT 20 Years’ turut diperkenalkan, dengan jumlah yang terhad kepada 999 unit.

Model asas TT facelift ini mendapat pilihan dua enjin – kedua-duanya adalah unit empat silinder 2.0 liter turbo tetapi dengan jumlah kuasa yang berbeza. Yang pertama dinamakan sebagai 40 TFSI, mampu menghasilkan 197 hp dan 320 Nm tork, manakala satu lagi, 45 TFSI mampu menghasilkan sehingga 245 hp dan 370 Nm tork serta didatangkan dengan pilihan sistem pacuan semua roda Quattro.

Lebih tinggi daripada dua model asas ini, terdapat satu lagi model yang dinamakan sebagai TTS, dengan kuasa sehingga 306 hp dan 400 Nm tork, dan datang dengan sistem pacuan AWD secara standard. Pilihan transmisi yang disediakan untuk TT facelift ini pula termasuk manual enam kelajuan dan automatik S Tronic klac berkembar tujuh kelajuan – kedua-duanya boleh didapati untuk model 40 TFSI dan 45 TFSI. Untuk model 45 TFSI Quattro dan TTS, ia hanya datang dengan transmisi S Tronic.

Untuk rekaan, hanya sedikit sahaja perubahan yang diberi, termasuk pada gril Singelframe tiga dimensinya, serta lubang angin yang lebih besar pada penjuru bampar hadapan. Orang ramai juga diberi pilihan tiga warna untuk model ini iaitu Cosmos Blue, Pulse Orange dan Turbo Blue.

Untuk warna biru tersebut, ia hanya disediakan bersama pakej luaran S Line dan model TTS, yang mana sekarang ini seperti menyamai model versi RS bagi TT. Apabila anda memilih pakej ini, kenderaan anda akan dipasang dengan splitter penuh, bukaan udara menegak di bampar dan gril yang diwarnakan hitam titanium.

Turut dimasukkan dalam pakej adalah side sill khas pada bahagian tepi kenderaan, manakala bahagian belakang dijadikan lebih sporty dengan diffuser yang lebih lebar dan terdapat bukaan udara yang menegak di bawah lampu. Model TTS mendapat lencana, kemasan warna perak pada gril serta muncung ekzos tambahan yang khas untuknya.

Audi TT 2018 tampilkan pembaharuan gaya dan ciri

Bahagian dalam juga tidak banyak berubah, tetapi lebih kelengkapan diberikan secara terus. Model asas kini didatangkan dengan Audi Virtual Cockpit, Audi Drive Select, cermin yang boleh dipanaskan, pengesan hujan dan cahaya, soket USB berlampu, sambungan Bluetooth serta roda stereng dengan pelbagai butang kawalan.

Seperti yang diberitahu di atas, model keluaran khas turut ditawarkan, dan ia boleh didapati dalam versi coupe dan roadster. Model ‘Audi TT 20 Years’ ini memberikan penghormatan kepada TTS Concept pada tahun 1995, dan kabinnya dipasang dengan kulit coklat serta jahitan kontras. Bahagian luar pula menampilkan lampu utama Matrix OLED, dan disudahi dengan warna sama ada Arrow Gray atau Nano Gray, bersama lencana khas dan lambang Audi warna matte.

GALERI: Audi TT Coupe 2018


GALERI: Audi TT Roadster 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required